The Diplomat

Online magazine RealClearPolitics The Sydney Morning Herald

The Diplomat
The Diplomat logo.svg
Owner(s)Trans-Asia Inc.[1]
PublisherJames Pach
EditorShannon Tiezzi
Ankit Panda
(Senior Editor)
Franz-Stefan Gady
(Associate Editor)
Prashanth Parameswaran
(Associate Editor)
Ceased publication2009 (print)
HeadquartersTokyo, Japan (former), Washington D.C., USA

The Diplomat is an international online news magazine covering politics, society, and culture in the Asia-Pacific region. It is based in Washington, D.C.

It was originally an Australian bi-monthly print magazine, founded by Minh Bui Jones, David Llewellyn-Smith and Sung Lee in 2001, but due to financial reasons it was converted into an online magazine in 2009 and moved to Japan.

The magazine is currently owned by Trans-Asia Inc.


It was originally an Australian bi-monthly print magazine, founded by Minh Bui Jones, David Llewellyn-Smith and Sung Lee in 2001. The first edition was published in April 2002, with Bui Jones as the founding editor and Llewellyn-Smith the founding publisher.

The magazine was acquired by James Pach through his company Trans-Asia Inc. in December 2007. Pach assumed the role of executive publisher and hired former Penthouse editor Ian Gerrard to update its presentation. Nonetheless, the print edition suffered continued losses, and The Diplomat eventually went completely online in August 2009. Its Sydney office was closed and its headquarters were moved to Tokyo; Jason Miks was appointed editor in September 2009 and Ulara Nakagawa was appointed associate editor.[2] Miks was succeeded as editor by Harry Kazianis before publisher James Pach took over.[3] Shannon Tiezzi currently serves as editor-in-chief, with Catherine Putz as managing editor. Ankit Panda is a senior editor and podcast host. Franz-Stefan Gady and Prashanth Parameswaran are associate editors.

The Diplomat has published interviews with many prominent public figures, including Ali Allawi, Anwar Ibrahim, Ian Macfarlane, Brent Scowcroft, Mike Moore,[4] Jason Yuan,[5] Kim Beazley,[6] Wegger Christian Strømmen,[7] Shankar Prasad Sharma,[8] and Jaliya Wickramasuriya.[9]

Prior to 2004, The Diplomat used to run advertisements emphasising the magazine's Australian perspective by presenting the national flags of the United States, the UK, and Australia and logos of Time and The Economist with a headline "To which view do you subscribe?" Time magazine forced the cancellation of such advertisements.[10]


The Diplomat has entered into formal partnerships with influential public policy and news organizations. One of the most prominent is the Center for Strategic and International Studies (CSIS). Through a partnership with CSIS's Pacific Forum Young Leaders Programme, The Diplomat provides insights and analysis from up-and-coming young professionals.[11] The Diplomat also maintains partnerships with RealClearWorld, ENN Environmental News Network, the Foreign Policy Centre, The Interpreter, Danwei, ChinaHush, Institute for Defence Studies and Analyses, Global Radio News, International Affairs Forum, the Atlantic Sentinel, China Talking Points, War Is Boring, East–West Center, Foreword, and the Vivekananda International Foundation.[12]

Awards and recognition

In December 2010, the online news aggregator RealClearWorld (R.C.W.) cited The Diplomat as one of the top-five world news sites of 2010.[13] In 2011, RCW again listed The Diplomat as one of its top-five world news sites.[14]


  1. ^ "Partners". The Diplomat. Retrieved December 2, 2013. Trans-Asia Inc. is an innovative translation company, based in Tokyo. It offers technical and business translation, an online translation service, and website localization. It is the owner of The Diplomat.
  2. ^ Ari Sharp (September 5, 2009). "Diplomat magazine folds, 7 years in". The Age. Retrieved February 16, 2011.
  3. ^ "About us" Archived August 13, 2012, at the Wayback Machine, The Diplomat
  4. ^ "New Zealand in Asia". The Diplomat. Retrieved September 30, 2011.
  5. ^ "Taiwan Presses Forward". The Diplomat. Retrieved December 7, 2011.
  6. ^ "How Australia Sees America". The Diplomat. Retrieved May 10, 2012.
  7. ^ "How Norway Sees the Arctic". The Diplomat. Retrieved May 10, 2012.
  8. ^ "Nepal Balances Interests". The Diplomat. Retrieved April 22, 2012.
  9. ^ "Sri Lanka Looks Forward". The Diplomat. Retrieved November 24, 2011.
  10. ^ Paul McIntyre (September 9, 2004). "'Non-American' Time heavies small local rival". The Sydney Morning Herald. Retrieved February 25, 2011.
  11. ^ New Leaders Forum Blog. "Pacific Forum, CSIS". The Diplomat. Retrieved July 23, 2011.
  12. ^ "Partners". The Diplomat. Retrieved July 23, 2011.
  13. ^ "Top News Sites 2010". RealClearWorld. RealClearPolitics. December 22, 2010. Retrieved February 26, 2011.
  14. ^ "Real Clear World's 2011 Top World News Sites", RealClearWorld. Retrieved 4 December 2019.