Telewizja Polska

TVP1 Canal+ Premium TVP Sport
TVP
Telewizja Polska S.A.
TypeTelevision
Country
Poland
Lithuania (regional)
SloganBądźmy razem
(Let's be together)
Headquarters17 Woronicza Street
Warsaw, Poland
OwnerGovernment of Poland
Launch date
25 October 1952; 67 years ago (1952-10-25)
Official website
tvp.pl

Telewizja Polska S.A. (TVP, or Polish Television) is a Polish state media corporation.[1][2][3][4] It is the largest Polish television network, although it is currently the least trusted network in Poland due to its strong pro-government bias.[5] About a third of TVP's income comes from a broadcast receiver licence, while the rest is covered by government subsidies, commercials and sponsorships.

Timeline of Polish TV service

TVP headquarters at 17 Jan Paweł Woronicz Street (ul. Jana Pawła Woronicza), Warsaw, Poland[6]

TVP channels

Bolded channels are accessible in Poland via DVB-T. TVP HD and TVP Seriale are pay television. TVP Polonia, TVP Info and TVP Historia are also available on DVB-T in Lithuania.

General and regional channels

Audience share in 2013 [7]
Channel Total viewing (%)
TVP1 13.17%
TVP2 10.30%
TVP Info 2.61%
TVP Seriale 1.14%
TVP Polonia 0.68%
TVP Rozrywka 0.48%
TVP Historia 0.45%
TVP Kultura 0.41%
TVP HD 0.37%
TVP3 0.36%
TVP4 0.00%
TVP6 0.00%
TVP Sport 0.29%
Belsat 0.29%
TVP Parlament 0.09%
Poland In 0.01%
Total 30.26%

HD channels

Specialty channels

International channels

Criticism

In the late 2010s, TVP has been criticized for becoming unduly biased towards the ruling Law and Justice (PiS) party.[8] In 2018, The Economist noted: "the [TVP] anchors... praise PiS slavishly while branding its critics treacherous crypto-communists.[9]

The press freedom organisation Reporters Without Borders wrote in its 2019 assessment of Polish press freedom that "many blamed state-owned TV broadcaster TVP’s 'hate propaganda' for Gdansk mayor Pawel Adamowicz's murder in January 2019."[1]

TVP was heavily criticised in the run-up to the 2020 Polish presidential election, being described as the "mouthpiece" of the government[10] and as "peddl[ing] government hate speech" by the organisation Reporters Without Borders.[11]

International cooperation

TVP has an agreement with the BBC, under which they will work together on film and television productions.[12]

The French-German TV liberal arts network ARTE cancelled a 15-year cooperation with TVP,[13] when it learned in February 2009 that TVP's general director, Piotr Farfał, was a member of the League of Polish Families, which opposed Arte’s "philosophy based on intercultural exchange"[14] and "the party that TVP's chairman is presently connected with does not share European values".[15] It was again cancelled in January 2016 after an amendment of the media law in Poland, which caused fears of a lack of pluralism and independence of TVP.[16]

Logo history

See also

References

  1. ^ a b "Poland". Reporters Without Borders.
  2. ^ "Poland's State Media Is Government's Biggest Booster Before Election". The New York Times.
  3. ^ "Poland's media battle gets political". Politico.eu.
  4. ^ "Polish government to 'repolonize' media in next term, deputy PM says". Reuters.
  5. ^ "Nie ufamy mediom publicznym i częściej płacimy za treści". Press.pl (in Polish). Retrieved 2020-08-07.
  6. ^ "Redakcja tvp.pl" (in Polish). TVP S.A. Retrieved 2012-08-19.
  7. ^ "TVP1, TVN, Polsat i TVP2 mocno w dół w 2013 r. (top 122)". wirtualnemedia.pl. 2 January 2014.
  8. ^ ‘Cruder than the Communists’: Polish TV goes all out for rightwing vote The Guardian, 2019
  9. ^ "Poland's ruling Law and Justice party is doing lasting damage". The Economist. Retrieved 2018-04-27.
  10. ^ Santora, Marc; Berendt, Joanna (2019-10-11). "Poland's State Media Is Government's Biggest Booster Before Election". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2020-07-11.
  11. ^ "Polish public broadcaster peddles government hate speech in presidential election run-up". Reporters Without Borders. 24 June 2020. Archived from the original on 1 July 2020.
  12. ^ "TVP stawia na współpracę z BBC. Nowe produkcje". Media2.pl. Retrieved 12 July 2015.
  13. ^ arte.tv. Archived 2012-07-08 at Archive.today
  14. ^ "Libertas to cut links with controversial Polish political party". The Irish Times. 19 March 2009. Retrieved 12 July 2015.
  15. ^ Nick Holdsworth. "Dual peril for Poland's top pubcaster". Variety. Retrieved 12 July 2015.
  16. ^ Francuska TV ARTE zrywa współpracę z TVP (in Polish)