Radio Free Europe/Radio Liberty

Czech Republic Voice of America Ukrainian Soviet Socialist Republic
Radio Free Europe/Radio Liberty
RFERL primary brandmark.svg
RFE/RL official logo
MottoFree Media in Unfree Societies
Formation1949 (Radio Free Europe), 1953 (Radio Liberty), 1976 (merger)
TypePrivate, non-profit Sec 501(c)3 corporation
PurposeBroadcast Media
HeadquartersPrague Broadcast Center
Official language
Programs are also available in Albanian, Armenian, Azerbaijani, Bashkir, Bosnian, Belarusian, Bulgarian, Chechen, Crimean Tatar, Dari, Georgian, Kazakh, Kyrgyz, Macedonian, Montenegrin, Pashto, Persian, Romanian, Russian, Serbian, Tajik, Tatar, Turkmen, Ukrainian, Uzbek
Relaunch of Hungarian service is planned
In past also Polish, Czech, Slovak, Lithuanian, Latvian, Estonian and various other languages; see this list
Jamie Fly (since August 1, 2019).[1]
Kenneth Weinstein, Acting Chairman of the U.S. Agency for Global Media,[2] is Chairman of RFE/RL's corporate board (since January 2017)
Parent organization
The United States Government via the U.S. Agency for Global Media
$123,300,000 (FY 2018)

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) is a United States government-funded organization that broadcasts and reports news, information and analysis to countries in Eastern Europe, Central Asia and the Middle East where it says that "the free flow of information is either banned by government authorities or not fully developed".[4] RFE/RL is a 501(c)(3) corporation supervised by the U.S. Agency for Global Media, an agency overseeing all U.S. federal government international broadcasting services.[5]

During the Cold War, Radio Free Europe (RFE) was broadcast to Soviet satellite countries and Radio Liberty (RL) targeted the Soviet Union. RFE was founded as an anti-communist propaganda source in 1949 by the National Committee for a Free Europe. RL was founded two years later and the two organizations merged in 1976. Communist governments frequently sent agents to infiltrate RFE's headquarters, and the KGB regularly jammed its signals. RFE/RL received funds covertly from the Central Intelligence Agency (CIA) until 1972.[6] During RFE's earliest years of existence, the CIA and U.S. Department of State issued broad policy directives, and a system evolved where broadcast policy was determined through negotiation between them and RFE staff.[7]

RFE/RL was headquartered at Englischer Garten in Munich, West Germany, from 1949 to 1995. In 1995 the headquarters were moved to Prague in the Czech Republic. European operations have been significantly reduced since the end of the Cold War. In addition to the headquarters, the service maintains 17 local bureaus in countries throughout their broadcast region, as well as a corporate office in Washington, D.C. RFE/RL broadcasts in 25 languages[8] to 23 countries[9] including Armenia, Russia, Iran, Afghanistan, and Pakistan.[9]

Early history

Radio Free Europe

Newsroom at Radio Free Europe/ Radio Liberty in Munich, 1994

Radio Free Europe was created and grew in its early years through the efforts of the National Committee for a Free Europe (NCFE), an anti-communist CIA front organization that was formed by Allen Dulles in New York City in 1949. The committee was composed of an "A list" of powerful U.S. citizens including former ambassador and first NCFE chairman Joseph Grew; Reader's Digest owner DeWitt Wallace; former diplomat and the co-founder of Public Opinion Quarterly Dewitt Clinton Poole; and prominent New York investment banker Frank Altschul.[10][11]

Radio Free Europe received widespread public support from Eisenhower's "Crusade for Freedom" campaign.[12] In 1950, over 16 million Americans signed Eisenhower's "Freedom Scrolls" on a publicity trip to over 20 U.S. cities and contributed $1,317,000 to the expansion of RFE.[13]

The NCFE's mission was to support the refugees and provide them with a useful outlet for their opinions and creativity while increasing exposure to the modern world.[14] The NCFE divided its program into three parts: exile relations, radio, and American contacts.[10] Although exile relations were initially its first priority, Radio Free Europe (RFE) became the NCFE's greatest legacy.

The United States funded a long list of projects to counter the Communist appeal among intellectuals in Europe and the developing world.[15] RFE was developed out of a belief that the Cold War would eventually be fought by political rather than military means.[16] American policymakers such as George Kennan and John Foster Dulles acknowledged that the Cold War was essentially a war of ideas. The implementation of surrogate radio stations was a key part of the greater psychological war effort.[13]

RFE was modeled after Radio in the American Sector (RIAS) a U.S. government-sponsored radio service initially intended for Germans living in the American sector of Berlin (but more widely listened to in East Germany).[17] Staffed almost entirely by Germans with minimal U.S. supervision, the station provided free media to German listeners.

Radio Free Europe/Radio Liberty in Prague-Hagibor, 2008

In January 1950 the NCFE obtained a transmitter base at Lampertheim, West Germany and on July 4 of the same year RFE completed its first broadcast aimed at Czechoslovakia.[18] In late 1950, RFE began to assemble a full-fledged foreign broadcast staff, becoming more than a "mouthpiece for exiles".[19] Teams of journalists were hired for each language service and an elaborate system of intelligence gathering provided up-to-date broadcast material. Most of this material came from a network of well-connected émigrés and interviews with travelers and defectors. RFE did not use paid agents inside the Iron Curtain and based its bureaus in regions popular with exiles.[20] RFE also extensively monitored Communist bloc publications and radio services, creating an impressive body of information that would later serve as a resource for organizations across the world.[21]

In addition to its regular broadcasts, RFE spread broadcasts through a series of operations that distributed leaflets via meteorological balloons; one such operation, Prospero, sent messages to Czechoslovakia.[22] From October 1951 to November 1956, the skies of Central Europe were filled with more than 350,000 balloons carrying over 300 million leaflets, posters, books, and other printed matter.[13] The nature of the leaflets varied, and included messages of support and encouragement to citizens suffering under communist oppression, satirical criticisms of communist regimes and leaders, information about dissident movements and human rights campaigns, and messages expressing the solidarity of the American people with the residents of Eastern European nations. The project served as a publicity tool to solidify RFE's reputation as an unbiased broadcaster.[23]

Radio Liberty

Whereas Radio Free Europe targeted satellite countries, Radio Liberty targeted the Soviet Union.[24] Radio Liberty was formed by American Committee for the Liberation of the Peoples of Russia (Amcomlib) in 1951.[25] Originally named Radio Liberation, the station was renamed in 1959 after a policy statement emphasizing "liberalization" rather than "liberation".[26]

Antennas of the RFE/RL emission facilities on the beach of Pals (Catalonia, Spain) in 2005

Radio Liberty began broadcasting from Lampertheim on March 1, 1953, gaining a substantial audience when it covered the death of Joseph Stalin four days later. In order to better service a greater geographic area, RFE supplemented its shortwave transmissions from Lampertheim with broadcasts from a transmitter base at Glória in 1951.[27] It also had a base at Oberwiesenfeld Airport on the outskirts of Munich,[28] employing several former Nazi agents who had been involved in the Ostministerium under Gerhard von Mende during World War II.[29] In 1955 Radio Liberty began airing programs to Russia's eastern provinces from shortwave transmitters located on Taiwan,[30] while in 1959 Radio Liberty commenced broadcasts from a base at Platja de Pals, Spain.[31]

Radio Liberty expanded its audience by broadcasting programs in numerous non-Russian languages. By March 1954 Radio Liberty was broadcasting six to seven hours daily in eleven languages.[32] By December 1954, Radio Liberty was broadcasting in 17 languages including Ukrainian, Belarusian, Kazakh, Kyrgyz, Tajik, Turkmen, Uzbek, Tatar, Bashkir, Armenian, Azeri, Georgian, and other languages of the Caucasus and Central Asia.[26]

List of languages

Service Language[33] Target audience from to Website Remarks
Czechoslovak Czech Czech inhabited lands of Flag of the Czech Republic.svg Czechoslovak Republic (1950-1960)
Czech inhabited lands of Flag of the Czech Republic.svg Czechoslovak Socialist Republic (1960-1969)
Czech Socialist Republic Czech SR (1969-1990)
 Czech Republic (1990-1993)
4 July 1950 1 January 1993 the Czech desk split from Czechoslovak Service as Czech Service (1993-1995)
operated as RSE Inc. (1995-2002)
Czechoslovak Slovak Slovak inhabited lands of Flag of the Czech Republic.svg Czechoslovak Republic (1950-1960)
Slovak inhabited lands of Flag of the Czech Republic.svg Czechoslovak Socialist Republic (1960-1969)
Slovak Socialist Republic Slovak SR (1969-1990)
 Slovakia (1990-1993)
4 July 1950 4 January 1993 the Slovak desk split from Czechoslovak Service as Slovak Service (1993-2004)
Romanian Romanian Flag of Romania (1952-1965).svg Romanian People's Republic (1950-1965)
 Socialist Republic of Romania (1965-1989)
 Romania (1989-2008,
14 July 1950
14 January 2019
1 August 2008
Radio Europa Liberă also covered Ukrainian Soviet Socialist Republic Chernivtsi Oblast (1950-1953), Ukrainian Soviet Socialist Republic Izmail Oblast (1950-1953), Moldavian Soviet Socialist RepublicMoldavian SSR (1950-1953, 1990-1991) and  Republic of Moldova (1991-1998)
merged into Moldavian Service in 2008
split from Moldavian service in 2019
Hungarian Hungarian  Hungarian People's Republic (1950–1989)
 Hungary (1989–1993, 2020–present)
4 August 1950
8 September 2020
31 October 1993
Szabad Európa
Polish Polish  Polish People's Republic (1950-1989)
 Poland (1990-1994)
4 August 1950 31 December 1994 operated as RWE Inc. (1995-1997)
Bulgarian Bulgarian People's Republic of Bulgaria Bulgarian People's Republic (1950-1989)
 Bulgaria (1989-2004,
11 August 1950
21 January 2019
31 January 2004
Свободна Европа
Albanian Albanian People's Socialist Republic of Albania Albanian People's Republic 1 June 1951 1952 -
Russian Russian Russian Soviet Federative Socialist Republic Russian SFSR (1953-1991)
 Russia (1991–present)
1 March 1953 present Радио Свобода as Radio Liberty
also covered Red Army flag.svg Soviet Armed Forces deployed in Eastern Europe and in  Cuba
also covered Byelorussian Soviet Socialist Republic Byelorussian SSR (1953-1954), Ukrainian Soviet Socialist Republic Ukrainian SSR (1953-1954), Estonian Soviet Socialist Republic Estonian SSR (1953-1975), Latvian Soviet Socialist Republic Latvian SSR (1953-1975), Lithuanian Soviet Socialist Republic Lithuanian SSR (1953-1975) and Moldavian Soviet Socialist Republic Moldavian SSR (1953-1990)
Turkmen Turkmen Turkmen Soviet Socialist Republic Turkmen SSR (1953-1991)
 Turkmenistan (1991–present)
2 March 1953 present Azatlyk Radiosy as Radio Liberty
Georgian Georgian Georgian Soviet Socialist Republic Georgian SSR (1953-1991)
 Georgia (1991–present)
3 March 1953 present რადიო თავისუფლება as Radio Liberty
also covered Flag of the Abkhaz ASSR.svg Abkhaz ASSR between 1953–1991, Flag of Abkhazia (GE).svg Autonomous Republic of Abkhazia (1991-2009),  Abkhazia (1992-2009, disputed), Georgian Soviet Socialist Republic South Ossetian Autonomous Oblast (1953-1991) and  South Ossetia (1991-2009, disputed)
North Caucasus Adyghe Russian Soviet Federative Socialist Republic Adyghe Autonomous Oblast (1953-1970s) 18 March 1953 1970s - as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2009) and by Ekho Kavkaza Service (2009–present)
North Caucasus Ingush Ingush inhabited lands of the Flag of the North Ossetian ASSR.svg North Ossetian ASSR (1953-1957)
Flag of the Chechen-Ingush ASSR.svg Checheno-Ingush ASSR (1957-1970s)
18 March 1953 1970s - as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2009) and by Ekho Kavkaza Service (2009–present)
North Caucasus Karachay-Balkar Flag of the Kabardino-Balkar ASSR.svg Kabardino-Balkarian ASSR
Russian Soviet Federative Socialist Republic Karachay-Cherkess Autonomous Oblast
18 March 1953 1970s - as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2009) and by Ekho Kavkaza Service (2009–present)
North Caucasus Ossetian Flag of the North Ossetian ASSR.svg North Ossetian ASSR 18 March 1953 1970s - as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2009) and by Ekho Kavkaza Service (2009–present)
Armenian Armenian Armenian Soviet Socialist Republic Armenian SSR (1953-1991)
 Armenia (1991-present)
18 March 1953 present Ազատություն ռադիոկայան as Radio Liberty
Azeri Azeri Azerbaijan Soviet Socialist Republic Azeri SSR (1953-1991)
 Azerbaijan (1991-present)
18 March 1953 present Azadlıq Radiosu as Radio Liberty
Kazakh Kazakh Kazakh Soviet Socialist Republic Kazakh SSR (1953-1991)
 Kazakhstan (1991-present)
18 March 1953 present Azattyq Radiosy as Radio Liberty
Kyrgyz Kyrgyz Kirghiz Soviet Socialist Republic Kirghiz SSR (1953-1991)
 Kyrgyzstan (1991-present)
18 March 1953 present Азаттык үналгысы as Radio Liberty
Tajik Tajik Tajik Soviet Socialist Republic Tajik SSR (1953-1991)
 Tajikistan (1991-present)
18 March 1953 present Радиои Озодӣ as Radio Liberty
Uzbek Uzbek Uzbek Soviet Socialist Republic Uzbek SSR (1953-1991)
 Uzbekistan (1991-present)
18 March 1953 present Ozodlik Radiosi as Radio Liberty
North Caucasus Avar Flag of the Dagestan ASSR.svg Dagestan ASSR (1953-1970s)
 Dagestan (2002-2016)
18 March 1953
3 April 2002
31 May 2016
- as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2002) and Ekho Kavkaza Service (2016–present)
Caucasian Avars
North Caucasus Chechen Chechen inhabited lands of the Flag of the Russian Soviet Federative Socialist Republic (1954–1991).svg Stavropol Krai (1953-1957)
Flag of the Chechen-Ingush ASSR.svg Checheno-Ingush ASSR (1957-1970s)
 Chechnya (2002-present)
18 March 1953
3 April 2002
Маршо Радио as Radio Liberty
covered by Russian Service (1970s-2002)
Tatar-Bashkir Tatar Flag of Tatar ASSR.svg Tatar ASSR (1953-1991)
 Tatarstan (1991-present)
11 December 1953 present Azatlıq Radiosı as Radio Liberty
Belarusian Belarusian Byelorussian Soviet Socialist Republic Byelorussian SSR (1954-1991)
 Belarus (1991–present)
20 May 1954 present Радыё Свабода as Radio Liberty
covered by Russian Service between 1953-1954
Ukrainian Ukrainian Ukrainian Soviet Socialist Republic Ukrainian SSR (1954-1991)
 Ukraine (1991-present)
16 August 1954 present Радіо Свобода as Radio Liberty
covered by Russian Service between 1953-1954
Czechoslovak Rusyn  Prešov Region 1954 1955 covered by the Slovak Desk of the Czechoslovak Service (1950-1954, 1955-1993) and by Slovak Service (1993-2004)
North Caucasus Karakalpak Flag of Karakalpak ASSR.svg Karakalpak ASSR 1960s 1970s - as Radio Liberty
covered by Uzbek Service (1953-1960s, 1970s-present)
Tatar-Bashkir Crimean Tatar Flag of the Ukrainian Soviet Socialist Republic.svg Crimean Oblast (1960s-1991)
Flag of the Ukrainian Soviet Socialist Republic.svg Crimean ASSR (1991-1992)
 Autonomous Republic of Crimea (1992-present)
 Republic of Crimea (2014-present, disputed)
Flag of Sevastopol.svg Sevastopol (1960s-present)
1960s present Qırım Aqiqat as Radio Liberty
covered by Russian Service (1953-1954) and Ukrainian Service (1954-1960s)
Uyghur Uyghur Kazakh Soviet Socialist Republic Kazakh SSR (1966-1979)
Uzbek Soviet Socialist Republic Uzbek SSR (1966-1979)
Kirghiz Soviet Socialist Republic Kirghiz SSR (1966-1979)
October 1966 15 February 1979 - as Radio Liberty
covered by Kazakh, Kyrgyz and Uzbek Services (1953-1966, 1979-1998)
covered by Uyghur Service of Radio Free Asia (1998–present)
Uyghurs in Kazakhstan
Uyghurs in Kyrgyzstan
Lithuanian Lithuanian Lithuanian Soviet Socialist Republic Lithuanian SSR (1975-1990)
 Lithuania (1990-2004)
16 February 1975 31 January 2004 as Radio Liberty until 1984, then as Radio Free Europe.
covered by Russian Service between 1953-1975
Latvian Latvian Latvian Soviet Socialist Republic Latvian SSR (1975-1990)
 Latvia (1990-2004)
5 July 1975 31 January 2004 as Radio Liberty until 1984, then as Radio Free Europe
covered by Russian Service between 1953-1975
Latvian Latgalian Latvian Soviet Socialist Republic Latvian SSR (1975-1990)
 Latvia (1990-2004)
5 July 1975 31 January 2004 as Radio Liberty until 1984, then as Radio Free Europe
covered by Russian Service between 1953-1975
Estonian Estonian Estonian Soviet Socialist Republic Estonian SSR (1975-1990)
 Estonia (1990-2004)
1975 31 January 2004 as Radio Liberty until 1984, then as Radio Free Europe
covered by Russian Service between 1953-1975
Afghan Dari Flag of Afghanistan (1980–1987).svg Democratic Republic of Afghanistan (1985-1987)
Flag of Afghanistan (1987–1992).svg Republic of Afghanistan (1987-1992)
 Islamic State of Afghanistan (1992-1993)
Flag of Afghanistan (2002–2004).svg Transitional Islamic State of Afghanistan (2002-2004)
Afghanistan Islamic Republic of Afghanistan (2004–present)
1 October 1985
30 January 2002
19 October 1993
رادیو آزادی as Radio Liberty
as Radio Free Afghanistan between 1985-1993
Afghan Pashto Flag of Afghanistan (1987–1992).svg Republic of Afghanistan (1987-1992)
 Islamic State of Afghanistan (1992-1993)
Flag of Afghanistan (2002–2004).svg Transitional Islamic State of Afghanistan (2002-2004)
Afghanistan Islamic Republic of Afghanistan (2004–present)
September 1987
30 January 2002
19 October 1993
راډیو ازادي as Radio Liberty
covered by Radio Free Afghanistan between 1985-1993
Tatar-Bashkir Bashkir  Bashkortostan early 1990s present Idel.Реалии as Radio Liberty
covered by Russian Service (1953-early 1990s)
Czech Czech  Czech Republic 1 January 1993 31 January 2004 activated as Czech Desk of the Czechoslovak Service, between 1950-1993
operated as RSE Inc. (1995-2002)
Slovak Slovak  Slovakia 4 January 1993 31 January 2004 activated as Slovak Desk of the Czechoslovak Service, between 1950-1993
Balkan Croatian  Croatia
Flag of the Federation of Bosnia and Herzegovina (1996–2007).svg Federation of Bosnia and Herzegovina
Flag of Bosnia and Herzegovina.svg Brčko District
31 January 1994 September 2018 - Croats of Bosnia and Herzegovina
Balkan Serbian  Serbia
 Republika Srpska
Flag of Bosnia and Herzegovina.svg Brčko District
 North Macedonia
31 January 1994 present Radio Slobodna Evropa Serbs of Bosnia and Herzegovina
Serbs of Montenegro
Kosovo Serbs
Serbs in North Macedonia
Serbs of Croatia
Balkan Bosnian  Bosnia and Herzegovina 31 January 1994 present Radio Slobodna Evropa
RWE Inc. Polish  Poland 1 January 1995 1997 as Radio Wolna Europa (RWE Inc.)
activated as Polish Service (1950-1994)
RSE Inc. Czech  Czech Republic 1 January 1995 30 September 2002 as Radio Svobodna Europa (RSE Inc.)
activated as part of Czechoslovack Service (1950-1992) and as Czech Service (1993-1995)
Moldavian Romanian  Republic of Moldova 1998 present Radio Europa Liberă covered by the Romanian Service between 1950-1953 and 1990-1998
covered by the Russian Service between 1953-1990
Romanian Service merged into it in 2008
Romanian Service split from it in 2019
Radio Free Iraq Arabic Flag of Iraq (1991–2004).svg Iraqi Republic (1998-2003)
Flag of Iraq (2004–2008).svg Iraqi Republic (provisional) (2003-2004)
 Republic of Iraq (2004-2015)
30 October 1998 31 July 2015 إذاعة العراق الحر merged into Radio Sawa
Balkan Albanian  Kosovo 8 March 1999 present Radio Evropa e Lirë covered by the Serbian Desk of Balkan Service between 1994-1999
Persian Persian  Iran 30 October 1998 1 December 2002 - merged into Radio Farda
Latvian Russian  Latvia February 2001 31 January 2004 as Radio Liberty
covered by Russian Service (1953-1975) and by Latvian Service (1975-2001)
Russians in Latvia
Balkan Montenegrin  Montenegro 1 June 2000 present Radio Slobodna Evropa covered by the Serbian Desk of Balkan Service between 1994-2000
Balkan Macedonian  North Macedonia 1 September 2001 present Радио Слободна Европа
North Caucasus Kabardian  Kabardino-Balkaria
3 April 2002 31 May 2016 - as Radio Liberty
covered by Russian Service (1953-2002) and Ekho Kavkaza Service (2016–present)
Radio Farda Persian  Iran 19 December 2002 present فردا رادیو covered by Persian Service between 1998-2002
Georgian (Ekho Kavkaza) Russian  Abkhazia
 South Ossetia
2 November 2009 present Эхо Кавказа as Echo of the Caucasus
covered by Georgian Service between 1953-2009
also covers  Adygea,  Dagestan,  Ingushetia,  Karachay-Cherkessia,  Kabardino-Balkaria and  North Ossetia–Alania
Radio Mashaal Pashto  Khyber Pakhtunkhwa 15 January 2010 present مشال راډیو as Radio Liberty

Cold War years

Radio Free Europe/Radio Liberty transmitter site, Biblis, Germany, 2007

Radio Free Europe

RFE played a critical role[clarification needed] in Cold War era Eastern Europe. Unlike government censored programs, RFE publicized anti-Soviet protests and nationalist movements. Its audience increased substantially following the failed Berlin riots of 1953 and the highly publicized defection of Józef Światło.[34] Its Hungarian service's coverage of Poland's Poznań riots in 1956 arguably served as an inspiration for the Hungarian revolution.[35]


During the Hungarian Revolution of 1956 RFE broadcasts encouraged rebels to fight and suggested that Western support was imminent.[36] These RFE broadcasts violated Eisenhower's policy which had determined that the United States would not provide military support for the Revolution.[37] In the wake of this scandal a number of changes were implemented at RFE including the establishment of the Broadcast Analysis Division to ensure that broadcasts were accurate and professional while maintaining the journalists' autonomy.[38]

Citizens of Hungary are willing and struggling to let media rights get into the RHL broadcasting list of Eastern Europe, after the fall of the Berlin Wall, it wound up the service in Hungary in 1993. Foreign Affairs minister Péter Szijjártó states "It's fake news about Hungary. There is absolutely a media freedom in [the country],".[39] After the shut down of the biggest and the most popular news paper Nepszabadsag in Hungary,[40] it has made the public have more acceptance towards the re-establishment of RFE in Hungary. "Despite the Hungarian Foreign Minister’s claim, it’s estimated that around 90% of media outlets, both public and private, in Hungary have been taken over by the government or are controlled by close allies to Prime Minister Viktor Orban."[41] The re-establishment and a physical bureau of RHL is Hungary depends in the hands of United State because they provide the required funding, if that happens, it will "send a strong message about America’s unceasing commitment to independent media, freedom of speech, and a strong civil society."[42] The re-establishment has some pace to it though, U.S. Agency for Global Media agency chief said, “We’ve done our homework, and we know this has broad backing, and we’re preparing to move forward,” the agency's chief, John Lansing, is cited as saying. He adds that the service's initial budget could run up to USD 750,000, and that a bureau would be established in Hungary. He expects a soft launch of the service in May 2020, with a hard launch one year from now."[43] In 2012, Mark Palmer and his two co-authors — Miklós Haraszti and Charles Gati, distinguished figures in their own rights — were moved to write their op-ed piece. “With the fall of Hungary’s Western-style, pluralistic democracy,” they said, “the time is right for the United States to reinstate RFE Hungarian-language broadcasts.” Here is some more from that piece: “While Hungary is a member of both NATO and the European Union, it is at risk of becoming a constitutional dictatorship and a pariah in the West. Its hastily adopted new constitution has no meaningful provisions for checks and balances.” The authors listed three “serious reasons” for the return of the broadcasts. “The first is the current demise of Hungarian media freedom.” And second? “One of the lessons of Europe’s last century is that broadcast monopolies by nationalist governments lead to international tensions and conflicts.” And third? “Given the similarities in recent Russian and Hungarian attacks on the United States, Hungary may well be the first ideological outpost of Putin’s constitutional dictatorship.”[44] When it seemed that pluralistic democracy and a free market had taken root in Hungary, Radio Free Europe appeared to have fulfilled its mission. Now those values are officially deposed, and a legal system has been built to prevent their comeback even after the next elections. Restoring the Hungarian service could be a crucial step in promoting fair and decent values in Hungary, and in protecting democratic achievements elsewhere in Central and Eastern Europe.[45]


RFE was seen as a serious threat by Romanian president Nicolae Ceaușescu. From the mid-1970s to his overthrow and execution in December 1989, Ceaușescu waged a vengeful war against the RFE/RL under the program "Ether". Ether operations include physical attacks on other Romanian journalists working for RFE/RL, including the controversial circumstances surrounding the deaths of three directors of RFE/RL's Romanian Service.[46]

1981 RFE/RL Munich bombing

On February 21, 1981, RFE/RL's headquarters in Munich was struck by a massive bomb, causing $2 million in damage.[47] Several employees were injured, but there were no fatalities. Stasi files opened after 1989 indicated that the bombing was carried out by a group under the direction of Ilich Ramírez Sánchez (known as "Carlos the Jackal"), and paid for by Nicolae Ceaușescu, president of Romania.[48] However, according to the former head of the KGB Counterintelligence Department K, general Oleg Kalugin, the bombing operation was planned over two years by Department K with the active involvement of a KGB mole inside the radio station, Oleg Tumanov. This revelation directly implicates KGB colonel Oleg Nechiporenko who recruited Tumanov in the early 1960s and was his Moscow curator.[49][50] Nechiporenko has never denied his involvement. In an interview with Radio Liberty in 2003, he justified the bombing on the grounds that RFE/RL was an American propaganda tool against the Soviet Union.[51] Tumanov was exfiltrated back to the USSR in 1986.[52] Nechiporenko contacts with Carlos in the 1970s were confirmed by Nechiporenko himself in an article published by Segodnya in 2000[53] and by an article in Izvestia in 2001.[54]

Chernobyl disaster

For the first two days following the Chernobyl disaster on April 26, 1986, the official Eastern Bloc media did not report any news about the disaster and no full account for another four months. The people of the Soviet Union became frustrated with inconsistent and contradictory reports and 36% of them turned to Western radio to provide accurate and pertinent information.[55] Listenership at RFE/RL "shot up dramatically" as a "great many hours" of broadcast time were devoted to the dissemination of life-saving news and information following the disaster.[56] Broadcasts topics included "precautions for exposure to radioactive fallout" and reporting on the plight of the Estonians who were tasked with providing the clean-up operations in Ukraine.[56]

Poland and Czechoslovakia

Communist governments also sent agents to infiltrate RFE's headquarters. Although some remained on staff for extended periods of time, government authorities discouraged their agents from interfering with broadcast activity, fearing that this could arouse suspicions and detract from their original purpose of gathering information on the radio station's activities. From 1965 to 1971 an agent of the Służba Bezpieczeństwa (Communist Poland's security service) successfully infiltrated the station with an operative, Captain Andrzej Czechowicz. According to former Voice of America Polish service director Ted Lipien, "Czechowicz is perhaps the most well known communist-era Polish spy who was still an active agent while working at RFE in the late 1960s. Technically, he was not a journalist. As a historian by training, he worked in the RFE's media analysis service in Munich. After more than five years, Czechowicz returned to Poland in 1971 and participated in programs aimed at embarrassing Radio Free Europe and the United States government."[57]

Other espionage incidents also included a failed attempt by a Czechoslovak Intelligence Service (StB) agent in 1959 to poison the salt shakers in the organization's cafeteria.[58]

In late 1960, an upheaval in the Czechoslovak service led to a number of dramatic changes in the organization's structure. RFE's New York headquarters could no longer effectively manage their Munich subsidiary, and as a result major management responsibilities were transferred to Munich, making RFE a European-based organization.[59]

Polish Solidarity leader Lech Wałęsa and Russian reformer Grigory Yavlinsky would later recall secretly listening to the broadcasts despite the heavy jamming.[60]


The Soviet government turned its efforts towards blocking reception of Western programs. To limit access to foreign broadcasts, the Central Committee decreed that factories should remove all components allowing short wave reception from USSR-made radio receivers. However, consumers easily found out that the necessary spare parts were available on the black market while electronics engineers opposing the idea would gladly convert radios back to being able to receive short wave transmissions.[61]

The most extensive form of reception obstruction was radio jamming.[62] This was controlled by the KGB, which in turn reported to the Central Committee. Jamming was an expensive and arduous procedure, and its efficacy is still debated. In 1958, the Central Committee mentioned that the sum spent on jamming was greater than the sum spent on domestic and international broadcasting combined.[63] The Central Committee has admitted that circumventing jamming was both possible and practised in the Soviet Union. Due to limited resources, authorities prioritized jamming based on the location, language, time, and theme of Western transmissions.[64] Highly political programs in Russian, broadcast at prime time to urban centers, were perceived as the most dangerous. Seen as less politically threatening, Western music such as jazz was often transmitted unjammed.[65] The intensity of jamming fluctuated over time. During and after the Cuban Missile Crisis in late 1962, jamming was intensified. The Cuban Missile Crisis, however, was followed by a five-year period when the jamming of most foreign broadcasters ceased, only to intensify again with the Prague Spring in 1968. It ceased again in 1973, when Henry Kissinger became the U.S. Secretary of State. The end to jamming came abruptly on 21 November 1988 when Soviet and Eastern European jamming of virtually all foreign broadcasts including RFE/RL services ceased at 21:00 CET.[66]

United States

During the Cold War RFE was often criticized in the United States as not being sufficiently anti-communist. Although its non-governmental status spared it from full scale McCarthyist investigations, several RFE journalists including the director of the Czech service, Ferdinand Peroutka, were accused of being soft on Communism.[67] Fulton Lewis, a U.S. radio commentator and fervent anti-communist, was one of RFE's sharpest critics throughout the 1950s. His critical broadcasts inspired other journalists to investigate the inner workings of the organization including its connection to the CIA. When its CIA ties were exposed in the 1960s, funding responsibility shifted to Congress.[68]


RFE/RL received funds from the CIA until 1972.[69] The CIA's relationship with the radio stations began to break down in 1967, when Ramparts magazine published an exposé claiming that the CIA was channeling funds to civilian organizations. Further investigation into the CIA's funding activities revealed its connection to both RFE and RL, sparking significant media outrage.[7]

In 1971 the radio stations came under public spotlight once again when prominent U.S. Senator Clifford Case introduced Senate Bill 18, which would have removed funding for RFE and RL from the CIA's budget, appropriated $30 million to pay for fiscal year 1972 activities, and required the State Department to temporarily oversee the radio stations.[70] This was only a temporary solution, however, as the State Department was reluctant to take on such a significant long-term responsibility.

In May 1972 President Richard Nixon appointed a special commission to deliberate RFE/RL's future.[71] The commission proposed that funding come from the United States Congress and that a new organization, the Board for International Broadcasting (BIB) would simultaneously link the stations and the federal government, and serve as an editorial buffer between them.[72]

Although both radio stations initially received most of their funding from the CIA, RFE maintained a strong sense of autonomy. Under Cord Meyer, the CIA officer in charge of overseeing broadcast services from 1954 to 1971, the CIA took a position of minimal government interference in radio affairs and programming.[73]

The CIA stopped funding Radio Free Europe and Radio Liberty in 1972.[70] In 1974 they came under the control of an organization called the Board for International Broadcasting (BIB). The BIB was designed to receive appropriations from Congress, give them to radio managements, and oversee the appropriation of funds.[74] In 1976, the two radio stations merged to form Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and added the three Baltic language services to their repertoire.

In a response to the United States Department of Justice requesting RT to register as a foreign agent under the Foreign Agents Registration Act, Russia's Justice Ministry also requested RFE/RL and Voice of America (VOA) to register as foreign agent under the law "ФЗ N 121-ФЗ / 20.07.2012" in December 2017.[75][76]

1980s: Glasnost and the Iron Curtain's fall

Funding for RFE/RL increased during the Reagan Administration. President Ronald Reagan, a fervent opponent of Communism, urged the stations to be more critical of the communist regimes. This presented a challenge to RFE/RL's broadcast strategy, which had been very cautious since the controversy over its alleged role in the Hungarian Revolution.[77]

During the Mikhail Gorbachev era in the Soviet Union, RFE/RL worked hand in hand with Glasnost and benefited significantly from the Soviet Union's new openness. Gorbachev stopped the practice of jamming the broadcasts, and dissident politicians and officials could be freely interviewed by RFE/RL for the first time without fearing persecution or imprisonment.[78] By 1990 Radio Liberty had become the most listened-to Western radio station broadcasting to the Soviet Union.[79]

Its coverage of the 1991 August coup enriched sparse domestic coverage of the event and drew in a wide audience from throughout the region.[80] The broadcasts allowed Gorbachev and Boris Yeltsin to stay in touch with the Russian people during this turbulent period. Boris Yeltsin later expressed his gratitude through a presidential decree allowing Radio Liberty to open a permanent bureau in Moscow.[81]

Czechoslovakia's Velvet Revolution

RFE/RL also played a significant role in the 1989 Velvet Revolution, which brought an end to the communist regime in Czechoslovakia. Following the November 17 demonstrations and brutal crackdown by Czechoslovak riot police, RFE/RL's Czechoslovak service reported that a student, Martin Šmíd, had been killed during the clashes. Although the report later turned out to be false – Šmid was alive and well – the story is credited by many sources with inspiring Czechoslovak citizens to join the subsequent (larger) demonstrations which eventually brought down the communist government.[citation needed]

Upon hearing about the story, RFE/RL did not run it immediately, but attempted to find a second corroborating source for the story, as per official RFE/RL policy. While a second source was never found, RFE/RL eventually decided to run the story of Šmíd's death after it was reported by several major news organizations, including Reuters, the Associated Press, and the Voice of America.[82]

In addition, Pavel Pecháček, the director of RFE/RL's Czechoslovak service at the time, was mistakenly granted a visa to enter the country by the Czechoslovak authorities prior to the demonstrations. He reported live from the demonstrations in Wenceslas Square, and was virtually the only reporter covering the events fully and openly in the Czech language for a Czech audience.[83]

After 1991

In 1995, RFE/RL moved its headquarters from Munich to Prague, to the building of the Czechoslovak Federal Assembly, which had been unoccupied since the 1992 dissolution of Czechoslovakia. The Clinton Administration reduced funding significantly and placed the service under the United States Information Agency's oversight.[73]

RFE/RL ended broadcasts to Hungary in 1993 and stopped broadcasts to Poland in 1997. In the late 1990s RFE/RL launched broadcast to Kosovo in Albanian and to North Macedonia in Macedonian. Broadcast to the Czech Republic proceeded for three more years under the agreement with Czech Radio. In 2004 RFE/RL stopped broadcasting to Estonia, Latvia, Lithuania, Slovakia, Croatia, Montenegro, Bulgaria, and Romania. However, on January 31, 2004, RFE/RL launched broadcasts to the former Yugoslavia in Serbo-Croatian (Serbian-Croatian-Bosnian-Montenegrin).[citation needed]

In 1994–2008, RFE/RL used the former Federal Parliament building of the abolished Czechoslovakia in Prague New Town. For many years past 2001, security concrete barriers reduced the capacity of the most frequented roads in Prague center.

RFE/RL Chief Jeffrey Gedmin stated in 2008 that its mission is to serve as a surrogate free press in countries where such press is banned by the government or not fully established. It maintains 20 local bureaus, but governments criticised often attempt to obstruct the station's activities through a range of tactics, including extensive jamming, shutting down local re-broadcasting affiliates, or finding legal excuses to close down offices.[84]

RFE/RL says that its journalists and freelancers often risk their lives to broadcast information, and their safety has always been a major issue, with reporters frequently threatened and persecuted.[85] RFE/RL also faces a number of central security concerns including cyberterrorist attacks[86] and general terrorist threats.[87] After the September 11 attacks, American and Czech authorities agreed to move RFE/RL's Prague headquarters away from the city center in order to make it less vulnerable to terrorist attack.[88] On February 19, 2009, RFE/RL began broadcasting from its modern new headquarters east of the city center.[89]

Beyond Europe

A reporter for RFE/RL's Afghan Service interviews a citizen in Helmand, Afghanistan.

RFE/RL says that it continues to struggle with authoritarian regimes for permission to broadcast freely within their countries. On January 1, 2009, Azerbaijan imposed a ban on all foreign media in the country, including RFE/RL.[90] Kyrgyzstan suspended broadcasts of Radio Azattyk, RFE/RL's Kyrgyz language service, requesting that the government be able to pre-approve its programming. Other states such as Belarus, Iran, Turkmenistan, Tajikistan, and Uzbekistan prohibit re-broadcasting to local stations, making programming difficult for average listeners to access.[citation needed]

In 1998, RFE/RL began broadcasting to Iraq.[91] Iraqi president Saddam Hussein ordered Iraqi Intelligence Service, to "violently disrupt the Iraqi broadcasting of Radio Free Europe". IIS planned to attack the headquarters with RPG-7 from a window across the street. Czech Security Information Service (BIS) foiled the plot.[91]

In 2008 Afghan president Hamid Karzai urged his government to provide assistance to a rape victim after listening to her story on Radio Azadi, RFE/RL's Afghan service.[92] According to REF/RL in 2009, Radio Azadi was the most popular radio station in Afghanistan, and Afghan listeners mailed hundreds of hand-written letters to the station each month.[93]

In September 2009 RFE/RL announced that it would begin new Pashto-language broadcasting to the Afghanistan-Pakistan border region.[94]

The following month RFE/RL introduced a daily, one-hour Russian-language broadcast, broadcasting to the breakaway regions of South Ossetia and Abkhazia. The program, called Ekho Kavkaza (Echo of the Caucasus), focused on local and international news and current affairs, organized in coordination with RFE/RL's Georgian Service.[95]

On January 15, 2010, RFE/RL began broadcasting to the Pashtun tribal areas of Pakistan in Pashto. The service, known as Radio Mashaal, was created in an attempt to counter the growing number of local Islamic extremist radio stations broadcasting in the border region between Pakistan and Afghanistan. These local stations broadcast pro-Taliban messages as well as fatwas (religious edicts) by radical, pro-Taliban clerics.[citation needed]

Radio Mashaal says that it broadcasts local and international news with in-depth reports on terrorism, politics, women's issues, and health care (with an emphasis on preventive medicine). The station broadcasts roundtable discussions and interviews with tribal leaders and local policymakers, in addition to regular call-in programs.[96]

2010s to present

On October 14, 2014, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and the Voice of America (VOA) launched a new Russian-language TV news program, Current Time, "to provide audiences in countries bordering Russia with a balanced alternative to the disinformation produced by Russian media outlets that is driving instability in the region".[97] Over the next two years, Current Time – led by RFE/RL in cooperation with VOA – expanded to become a 24/7 digital and TV stream for Russian-speaking audiences worldwide.[98][99]

Around 2017, Voice of America and RFE/RL launched, and the Russian-language, as "fact-checking" sites.[100][101] On 19 July 2018, RFE/RL announced it will be returning its news services to Bulgaria and Romania by the end of 2018 amid growing concern about a reversal in democratic gains and attacks on the rule of law and the judiciary in the two countries.[102] The Romanian news service re-launched on January 14, 2019,[103] and the Bulgarian service re-launched on January 21, 2019.[104] On 8 September 2020 the Hungarian service was also relaunched.[105]


49 Minutes of Jazz

The program was a musical review by Dmitri Savitski[106] from 1989 to 2004. The theme song of the program was "So Tired" by Bobby Timmons. The program was cancelled on April 10, 2004 due to "the change of Liberty's format".[107] In those 15 years, Savitski made 693 issues, 49 minutes each (33,957 minutes in total). He interviewed Ahmad Jamal, Benny Golson, Jimmy "Jammin'" Smith, Wynton Marsalis and other jazz stars. 9 minutes of Jazz was introduced to replace the program on April 1, 2008. On May 7, 2008 it was expanded to 14 minutes and called Jazz at Liberty. On March 1, 2009 it was renamed Jazz Time and nearly reverted to its original format of 48 minutes.

See also


  1. ^ "RFE/RL Appoints Jamie Fly as New President". RFE/RL.
  2. ^ "USAGM". USAGM.
  3. ^ "Radio Free Europe/Radio Liberty – BBG Annual Report 2017".
  4. ^ "Radio Free Europe/Radio Free Liberty". RadioFreeEurope/RadioLiberty.
  5. ^ "BBG". BBG.
  6. ^ John Prados, Safe for Democracy: The Secret Wars of the CIA (Ivan R. Dee, 2012).
  7. ^ a b Mickelson 1983, p. 126
  8. ^ "RFE/RL Language Services".
  9. ^ a b "Radio Free Europe / Radio Liberty :: Coverage Map".
  10. ^ a b Puddington 2003, p. 12
  11. ^ Weiner, Tim: "Legacy of Ashes", p. 36. Doubleday, 2007.
  12. ^ Puddington 2003, p. 24
  13. ^ a b c Cummings 2008, p. 169
  14. ^ Mickelson 1983, p. 18
  15. ^ Puddington 2003, p. 10
  16. ^ Puddington 2003, p. 7
  17. ^ Puddington 2003, p. 14
  18. ^ Mickelson 1983, p. 30
  19. ^ Puddington 2003, p. 37
  20. ^ Puddington 2003, p. 39
  21. ^ Puddington 2003, p. 40
  22. ^ Using Balloons to Breach The Iron Curtain, Radio Free Europe/Radio Liberty (August 22, 2016).
  23. ^ Puddington 2003, p. 62
  24. ^ Johnson 2010, p. 43
  25. ^ Johnson 2010, pp. 37, 43
  26. ^ a b Cummings 2008, p. 170
  27. ^ Mickelson 1983, p. 48
  28. ^ Johnson 2010, p. 37
  29. ^ Johnson 2010, pp. 49–64
  30. ^ Mickelson 1983, p. 110
  31. ^ Mickelson 1983, p. 80
  32. ^ Mickelson 1983, p. 241
  33. ^ "History". RFE/RL.
  34. ^ Mickelson 1983, p. 87
  35. ^ Puddington 2003, p. 94
  36. ^ Griffith, William. "Policy Review of Voice for Free Hungary Programming, October 23 – November 23, 1956" (PDF). National Security Archive. Retrieved 20 April 2015.
  37. ^ Byrne, Malcolm. "The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents". National Security Archive. Retrieved 20 April 2015.
  38. ^ Puddington 2003, p. 117
  39. ^ "U.S.-Funded Radio Free Europe In Hungary Would Be An 'Insult,' Says Foreign Minister". Retrieved 2020-02-21.
  40. ^ "Hungary paper shuts, alleging pressure". BBC News. 2016-10-11. Retrieved 2020-02-21.
  41. ^ Kafkadesk (2019-10-04). "Hungary worried about possible return of Radio Free Europe". Kafkadesk. Retrieved 2020-02-21.
  42. ^ Jordan, Chuck (2019-10-14). "Funding for Radio Free Europe to return to Hungary will send a strong message". TheHill. Retrieved 2020-02-21.
  43. ^ "Radio Free Europe gears for relaunch in Hungary". Budapest Business Journal. Retrieved 2020-02-21.
  44. ^ "Hungary and Radio Free Europe — a Touchy Question". National Review. 2019-09-09. Retrieved 2020-02-22.
  45. ^ Gati, Mark Palmer, Miklos Haraszti and Charles (2012-02-26). "Support democracy in Hungary with new Radio Free Europe broadcasts". Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 2020-02-22.
  46. ^ Cummings 2008, p. 173
  47. ^ Cummings, Richard. "Special Feature: The 1981 Bombing of RFE/RL". RFE/RL. Retrieved 17 April 2015.
  48. ^ ""Voices of Hope" Hoover Institution exhibit on RFE/RL". Archived from the original on 2013-10-18.
  49. ^ "Олег Туманов, "ПРИЗНАНИЯ АГЕНТА КГБ", ЧАСТЬ III – окончание".
  50. ^ Oleg Kalugin – Spymaster. My Thirty-two Years in Intelligence and Espionage Against the West. Basic Books, Philadelphia, 2009 pp. 224–25
  51. ^ "[ Радио Свобода: Программы: История и современность: Разница во времени ]".
  52. ^ "The Russian Teddy Bear was a KGB Mole: The Oleg Tumanov Story".
  53. ^ Андрей Солдатов – По Чечне шпионы ходят хмуро... Мировые разведцентры изучают Россию через северокавказский бинокль. Сегодня, 24 февраля 2000
  54. ^ Евгений Крутиков – Шпиономания. В Тель-Авиве предостерегают Россию от пакистанской разведки. Известия, 9 июля 2001
  55. ^ Parta, R. Eugene (2007). Discoverying the Hidden Listener. Hoover Institute Press Publication. p. 57. ISBN 978-0817947323.
  56. ^ a b Sosin, Gene (2010). Sparks of Liberty: An Insiders Memoir of Radio Liberty. Penn State Press. p. 195.
  57. ^ Lipien, Ted (23 June 2007), "Old spy scandals still haunting US broadcasters?", Spero News.
  58. ^ "Cummings, Richard, "The Best Spy Stories of the Cold War"". Archived from the original on 2009-03-13.
  59. ^ Mickelson 1983, p. 115
  60. ^ Puddington 2003, p. 310
  61. ^ Mikkonen 2010, p. 781
  62. ^ Puddington 2003, p. 214
  63. ^ Mikkonen 2010, p. 786
  64. ^ Mikkonen 2010, p. 783
  65. ^ Mikkonen 2010, p. 784
  66. ^ Johnson, A. Ross; Parta, R. Eugene (2010). Cold War Broadcasting. Budapest: Central European University Press. pp. 51–64. ISBN 9789639776807.
  67. ^ Puddington 2003, p. 83
  68. ^ "Historical dictionary of American propaganda", Martin J. Manning, Herbert Romerstein. Greenwood Publishing Group, 2004. ISBN 0-313-29605-7, ISBN 978-0-313-29605-5. p. 51
  69. ^ "Broadcasting Board of Governors' Annual Congressional Budget Submission Reports".
  70. ^ a b Puddington 2003, p. 196
  71. ^ Puddington 2003, p. 209
  72. ^ Puddington 2003, p. 210
  73. ^ a b Puddington 2003, p. 30
  74. ^ Mickelson 1983, p. 153
  75. ^ Stahl, Lesley. "RT's editor-in-chief on election meddling, being labeled Russian propaganda". CBS News. Retrieved 14 January 2018.
  76. ^ Osborn, Andrew. "Russia designates Radio Free Europe and Voice of America as 'foreign agents'". Reuters. Retrieved 14 January 2018.
  77. ^ Puddington 2003, p. 254
  78. ^ Puddington 2003, p. 287
  79. ^ Sosin 1999, p. 209
  80. ^ Sosin 1999, p. 216
  81. ^ Sosin 1999, p. 219
  82. ^ "Unraveling the Šmid death story".
  83. ^ "Front Row Seat To The Revolution".
  84. ^ Geran Pilon, Juliana (December 12, 2008). "An Interview with RFE/RL Chief Jeffrey Gedmin". Retrieved 2020-09-15.
  85. ^ RFE/RL website Journalists in trouble
  86. ^ Wall Street Journal, April 29, 2008
  87. ^ The Prague Post, interview with RFE/RL President Thomas Dine, January 9, 2002
  88. ^ The Prague Post, July 24, 2004
  89. ^ RFE/RL Press Release February 4, 2009
  90. ^ "Azerbaijan Bans RFE/RL, VOA, BBC Broadcasts". RadioFreeEurope/RadioLiberty.
  91. ^ a b "Czech Intelligence Reveals Iraqi Plot To Attack RFE/RL". RFE/RL. 30 November 2009. Retrieved 24 November 2015.
  92. ^ Kathleen Parker "Mightier than the Sword". The Washington Post, November 21, 2008
  93. ^ "Poetry from Paktia to Prague".
  94. ^ "Flashback (Sep. 18, 2009) Holbrooke at RFE Event: 'Deal with Taliban Propaganda Head-On'".
  95. ^ "RFE/RL Launching Russian-Language Show to South Ossetia & Abkhazia".
  96. ^ "RFE/RL Launches Radio Station in Pakistan's Pashtun Heartland". RFE/RL. 15 January 2010. Retrieved 15 January 2010.
  97. ^ "New TV Show Brings 'Facts, not Lies', to Russian Speakers". 14 October 2014, RFE/RL
  98. ^ "Current Time Network Launches Real News, For Real People, In Real Time", 7 February 2017, RFE/RL
  99. ^ "Настоящее Время – новости и репортажи из России, Украины, стран Азии". Настоящее Время.
  100. ^ "About". Retrieved 27 March 2018.
  101. ^ "'We got our f**** a***s beat, Yankees made their point': Russian mercenaries in Syria lament U.S. strikes". Newsweek. 23 February 2018. Retrieved 27 March 2018.
  102. ^ Tomiuc, Eugen (2018-07-19). "RFE/RL To Launch News Services In Romania, Bulgaria". Radio Free Europe/Radio Liberty. Retrieved 2018-07-20.
  103. ^ "Romania Wakes Up To RFE/RL". 14 January 2019, RFE/RL
  104. ^ "RFE/RL Returns To Bulgaria". 21 January 2019, RFE/RL
  105. ^ "RFE/RL Relaunches Operations In Hungary Amid Drop In Media Freedom". Radio Free Europe/Radio Liberty. 8 September 2020. Retrieved 13 September 2020.
  106. ^ "Дмитрий Савицкий: "Я был антисоветчиком с младых ногтей"". Archived from the original on 22 April 2006. Retrieved 2019-09-23.
  107. ^ says, Piotr. "Radio Free Europe/Radio Liberty Has Lost Its Uniqueness Warns Former Director of Radio Liberty's Russian Service | Free Media Online". Retrieved 2019-09-23.