Raidió Teilifís Éireann

2RN (RTÉ Networks) TG4 RTÉ Radio

Raidió Teilifís Éireann
Statutory corporation
Founded1 June 1960; 60 years ago (1960-06-01)
Area served
Worldwide (via internet)
Key people
Dee Forbes,
Director General
Moya Doherty,
Chair of Board
ServicesTelevision and radio services,
publishing and e-publishing (teletext & web),
commercial telecoms services, orchestras and performing arts, and related.
RevenueDecrease €337.3 million (2017)
OwnerGovernment of Ireland
Number of employees
(as of 31 December 2013[1])
DivisionsRTÉ Television, RTÉ Radio, RTÉ News and Current Affairs,
RTÉ Performing Groups, RTÉ Digital, Corporate HQ, Central Shared Services
SubsidiariesRTÉ Commercial Enterprises Limited,
RTÉ Music Limited, Saorview, 2RN

Raidió Teilifís Éireann[2] (Irish pronunciation: [ˈɾˠadʲoː ˈtʲɛlʲəfʲiːʃ ˈeːɾʲən̪ˠ] (About this soundlisten); Radio-Television of Ireland; abbreviated as RTÉ) is an Irish semi-state company and public service broadcaster. It both produces programmes and broadcasts them on television, radio and the Internet. The radio service began on 1 January 1926,[3] while regular television broadcasts began on 31 December 1961,[4] making it one of the oldest continuously operating public service broadcasters in the world. RTÉ also publishes a weekly listings and lifestyle magazine, the RTÉ Guide.

RTÉ is a statutory body, overseen by a board appointed by the Government of Ireland, with general management in the hands of the Executive Board, headed by the Director-General. RTÉ is regulated by the Broadcasting Authority of Ireland. RTÉ is financed by television licence fee and through advertising, with some of its services funded solely by advertising, while others are funded solely by the licence fee.

Radio Éireann, RTÉ's predecessor and at the time a section of the Department of Posts and Telegraphs, was one of 23 founding organisations of the European Broadcasting Union in 1950.


This section deals with the history of RTÉ as an organisation. For details on this history of the various services see the separate articles on those services. For history of the broadcasting service prior to 1960, see Minister for Posts and Telegraphs and RTÉ Radio 1.

Establishment and name

Broadcasting in Ireland began in 1926 with 2RN in Dublin. From that date until June 1960 the broadcasting service (2RN, later Radio Éireann) operated as a section of the Department of Posts and Telegraphs, and those working for the service were directly employed by the Irish Government and regarded as civil servants.

RTÉ was established on 1 June 1960 (as Radio Éireann) under the Broadcasting Authority Act 1960, the principal legislation under which it still operates. The existing Radio Éireann service was transferred to the new authority, which was also made responsible for the new television service (Telefís Éireann). The television service started broadcasting on 31 December 1961, from the Kippure transmitter site near Dublin. Eamonn Andrews was the first Chairman of Radio Éireann, the first director general was Edward Roth. The name of the authority was changed, at the suggestion of Áine Ní Cheanainn, to Radio Telefís Éireann[5] by the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1966, and both the radio and television services became known as RTÉ in that year.

The Broadcasting Act 2009 (Section 113) changed the name of the organisation from "Radio Telefís Éireann" to "Raidió Teilifís Éireann", to reflect the current standard spelling of the name in Irish. However, the organisation still has "Radio Telefís Éireann" carved in stone at the entrance to its Donnybrook headquarters in Dublin.

Broadcasting ban

Under Section 31 of the Broadcasting Authority Act, 1960 the Minister for Posts and Telegraphs of the day could direct RTÉ "not to broadcast any matter, or any matter of any particular class".[6] In 1971 the first such directive was issued by Gerry Collins, directing RTÉ not to broadcast "any matter that could be calculated to promote the aims or activities of any organisation which engages in, promotes, encourages or advocates the attaining of any particular objective by violent means".[7] A year later Collins dismissed the entire RTÉ Authority over a report of an interview with Seán Mac Stíofáin, the chief of staff of the Provisional IRA. RTÉ reporter Kevin O'Kelly, who reported the Mac Stiofáin interview, was jailed briefly for contempt in a court case arising out of the interview. Kelly refused to identify Mac Stiofáin's as the voice on a tape seized from his house by the Garda Síochána (police).

In 1976 Conor Cruise O'Brien, Minister for Posts and Telegraphs, amended Section 31 and thereafter issued a new annually-based directive to the RTÉ authority.[8] RTÉ was now explicitly banned from broadcasting interviews or reports of interviews with spokespersons for Sinn Féin, the Provisional IRA, or any organisation banned in Northern Ireland under the UK's Northern Ireland (Emergency Provisions) Act 1973. These directives were reissued on an annual basis until the final one appeared in January 1993.[9]

During the late 1970s RTÉ was accused of extending the censorship rules into a system of self-censorship. A small minority of programme makers also emerged who approved of Section 31, particularly supporters of the Workers' Party (formerly Sinn Féin the Workers' Party), including Eoghan Harris, and Gerry Gregg who opposed that party's official policy. Opponents of censorship were portrayed as secret IRA sympathizers.

The effect of this ban was greater than and similar to, though less harsh than,[clarification needed] the censorship provision introduced in 1988 in the United Kingdom. The UK ban did not prevent reports of interviews with spokespersons. This allowed interviews using actors' voices dubbing the direct speech of censored persons. This was not permissible on RTÉ. In 1992–93, in O'Toole vs RTÉ, RTÉ was found by the High Court and Supreme Court to have illegally and unconstitutionally extended the censorship ban to Sinn Féin members who were not speaking on behalf of the party. The RTÉ ban did not affect UK stations broadcasting in the Republic of Ireland as, until 1988 at least, viewers in the Republic were still able to hear the voices of Sinn Féin representatives.

Income and expenditure

Attribution of licence fee by RTÉ Ireland 2008.png
Divisional Results by IBD for RTÉ 2008 Ireland Profit Loss.png


The following figures were issued by RTÉ as part of their annual report in 2012.[10] In 2012 RTÉ received in total €180,894,000 in public funding from the licence fee, it also received €127,100,000 in commercial revenue. RTÉ total expenditure in 2012 was €327,023,000. They had restructuring costs of €46,161,000 in 2012. Losses for the year came to €65,147,000.

Profit and Loss across radio, television and online services.

Income Type RTÉ One RTÉ Two RTÉ Television Radio 1 2fm Lyric FM RnaG Total Radio RTÉ Performing Groups RTÉ.ie DTT Costs Other Channels TG4 Support Totals
Licence Fee 56,139 53,456 109,595 14,472 5,439 5,871 10,697 36,479 11,949 4,069 3,366 1,752 7,764 174,974
Commercial Income 65,351 30,007 95,358 17,619 5,452 700 N/A 23,771 2,608 4,295 N/A N/A N/A 126,032
Total Income 121,490 83,463 204,953 32,091 10,891 6,571 10,697 60,250 14,557 8,364 3,366 1,752 7,764 301,006
Expenditure 129,737 91,313 221,050 35,720 11,488 6,571 10,697 64,476 14,557 8,962 3,366 1,752 7,764 321,927
Profit/Loss (8,247) (7,850) (16,097) (2,125) (797) 0 0 (2,922) 0 (598) 0 0 0 (19,617)

RTÉ receives income from two main sources:

Even though commercial quotas have been removed, commercial revenue and the license fee each contribute roughly half of the organization's income. The licence fee does not fund RTÉ 2fm, RTÉ Aertel, RTÉ Guide or the website RTÉ.ie,[11] however each of these brands are indirectly funded by the licence fee through the use of content that is funded by the licence fee, such as News and Current Affairs.

Breakdown of the licence fee

Breakdown of the TV licence[11][12]
Use 2010 2009 2008
RTÉ One 61.03 62.00 59.35
RTÉ2 36.20 31.57 34.09
RTÉ Television Total 97.23 93.56 93.44
RTÉ Radio 1 13.08 16.70 14.24
RTÉ 2fm 0.00 0.00 0.00
RTÉ RnaG 8.50 9.06 10.73
RTÉ Lyric FM 5.05 5.24 5.78
RTÉ Radio Total 26.63 31.00 30.75
RTÉ Performing Groups 9.07 9.48 11.02
RTÉ Total 132.93 134.05 135.21
RTÉ Support to TG4 6.36 7.50 7.89
BAI Levy 1.04 0.63 0.00
BAI Sound and Vision Fund 10.57 8.45 7.53
An Post Collection Costs 9.10 9.37 9.37
Total Non-RTÉ Costs 27.07 25.95 24.79
Total Cost 160.00 160.00 160.00

RTÉ personality salaries

RTÉ's Director General in October 2009 said there was "no question that by today's standards" the salaries paid to its top presenters in 2008 "were excessive. I have to repeat that they were set at a different time in a different competitive reality where some of this talent might be up for poaching by other organisations and in RTÉ's view at the time, they delivered value for money ".[13] Fine Gael said the high salaries were "rubbing salt in the wounds" for people who had lost their jobs or taken significant pay cuts. Labour criticised RTÉ for not releasing the data sooner and said "This information should be easily available and there should be no question of concealing it or making it in any way inaccessible ".[14] Many of the highest-paid stars are not technically members of staff but are paid through separate companies, enabling them and the station to avoid paying tax on their salaries.[15]

In December 2018, RTÉ published the list of salaries paid to its top 10 personalities in 2016:

  1. Ryan Tubridy: €495,000
  2. Ray D'Arcy: €450,000
  3. Joe Duffy: €389,988
  4. Sean O'Rourke: €308,964
  5. Marian Finucane: €300,617
  6. Miriam O'Callaghan: €299,000
  7. Claire Byrne: €216,000
  8. Bryan Dobson: €198,146
  9. George Hamilton: €186,195
  10. Mary Wilson: €185,679[16]

RTÉ Director-General, Dee Forbes, said: “The audited figures released today for 2016 sees RTÉ maintain our commitment to reduce these earnings by 30% as compared to 2008 levels, while continuing to value the significant contribution our presenters make, and to RTÉ’s ability to optimise commercial revenue to support Ireland’s public media.

"This will continue to be an area of focus for me. Within a challenging marketplace and in the absence of meaningful funding reform, we are making significant efforts to reduce costs across the organisation, in addition to the considerable reduction in operating costs implemented since 2008.”[17]


RTÉ Board and Executive Board

RTÉ is a statutory corporation. Under its original governance arrangements (under the Broadcasting Authority Act 1960) its board was known as the RTÉ Authority. The members of the RTÉ Authority were appointed by the Cabinet upon the recommendation of the Minister for Communications, Marine and Natural Resources. The RTÉ Authority was both the legal owner of RTÉ (under the 1960 Act, it was RTÉ) and was also its regulator.

Under the Broadcasting Act 2009, RTÉ's governance arrangements have changed. The statutory corporation form has been retained, but the new Act no longer refers to the board of RTÉ as an "Authority" and it is now simply known as the Board. Of the 12 members of the Board which replaced the RTÉ Authority, the Minister appoints six, the Oireachtas Committee on Communications, Energy and Natural Resources decides on four names to present to the Minister for appointment, one member is elected by the staff of RTÉ, and the Director General sits on the Board ex officio. The final members of the RTÉ Authority were reappointed to the new Board in the interim.[18] The provisions of the Act relating to the Broadcasting Authority of Ireland were commenced on 1 October 2009(under Statutory Instrument 389 of 2009 of the Broadcasting Act 2009), RTÉ is externally regulated by the Broadcasting Authority of Ireland.

The RTÉ organisation is divided into six integrated business divisions (termed "IBDs" within RTÉ): RTÉ Television, RTÉ Radio, RTÉ News and Current Affairs, RTÉ Network, RTÉ Digital and RTÉ Orchestras Quartet & Choirs, together with Centrally Incurred Shared Services (Group Communications, Legal & Treasury, Central HR & IT Support, Group Insutance & Pension, Property and Site Facilities, RTÉ Guide Production, Publication & Advertising Sales) and a Corporate Headquarters. The Irish-language channel, TG4, was operated as a subsidiary of RTÉ (Serbhisí Telefís na Gaeilge Teoranta) prior to its separation from RTÉ on 1 April 2007.

The RTÉ Board appoints the Director-General of RTÉ who in effect fulfils the dual role of chief executive and of Editor in Chief. The Director-General heads the Executive Board of RTÉ, which comprises the company's top management and includes the chief financial officer, the Director of Communications and the Managing Directors of the Television, Radio, and News divisions.[19]



The first voice broadcast of 2RN, the original radio callsign for Radio 1, took place on 14 November 1925 when Seamus Clandillon, the 2RN station director said, 'Seo Raidió 2RN, Baile Átha Cliath ag tástáil', Irish for 'This is Radio 2RN, Dublin calling'. Regular Irish radio-broadcasting began on 1 January 1926. Unfortunately, most Irish people could not receive 2RN's (1.5 kilowatt) signal. When faced with numerous complaints from Cork regarding the writers' inability to tune to the signal, Clandillon remarked in The Irish Radio Review, a magazine dedicated to the service, that they did not know how to operate their sets. 6CK was established in Cork in 1927; much of 6CK's output was simply a relay of the national service but it also had a significant input into the programmes of 2RN until it was closed down in the 1950s.

RTÉ links mast at Donnybrook campus

A high-power (initially 60 kW) station was established in Athlone, in 1932, to coincide with the staging of the Eucharistic Congress. 2RN, 6CK and Athlone became known as "Radio Athlone" (Irish: Raidió Áth Luain) and were receivable across virtually the entire country. Radio Athlone became known as "Radio Éireann" in 1938.

Radio Éireann tried to satisfy all tastes on a single channel (with very limited programming hours). However, this resulted in a rather conservative programming policy. It was barely tolerated by most Irish listeners, and usually trounced (particularly on the east coast and along the Northern Ireland border) by the BBC and later Radio Luxembourg.[citation needed] This did not really change until Radio Éireann became free of direct government control in the 1960s.[20][page needed]
In 1973 the radio service moved from the GPO in the centre of Dublin, where it had been housed since 1928, into a new purpose-built Radio Centre beside the existing Television Centre on the Donnybrook campus.

Clock at RTÉ buildings, Cork

Now, RTÉ has a nationwide communications network with an increasing emphasis on regional news-gathering and input. Broadcasting on Radio 1 provides comprehensive coverage of news, current affairs, music, drama and variety features, agriculture, education, religion and sport, mostly in English but also some Irish. RTÉ 2fm is a popular music and chat channel which commenced broadcasting as RTÉ Radio 2 on 31 May 1979, Brendan Balfe being the first voice to be heard on the station at midday, when he introduced the first presenter, Larry Gogan. RTÉ lyric fm serves the interests of classical music and the arts, coming on air in May 1999, and replacing FM3 Classical Music, which had catered for the same target audience and time-shared with RTÉ Raidió na Gaeltachta, an exclusively Irish language service, which first began broadcasting on Easter Sunday, 2 April 1972. Formerly RTÉ operated RTÉ Radio Cork (previously 'Cork 89FM' and 'RTÉ Cork Local Radio'), a local radio service in Cork, but this closed down in 2000.

A slightly adapted version of Radio 1 is broadcast as RTÉ Europe on Eurobird; the main difference between this and the main FM feed is the inclusion of several programmes taken from RTÉ Radio na Gaeltachta.

DAB test broadcasts of RTÉ's four stations began on 1 January 2006, along the east coast of Ireland, also carrying the private Today FM and World Radio Network, to which RTÉ is a contributing broadcaster. DAB was launched to the public in late 2006, and now contains six RTÉ digital-only stations – RTÉ 2XM, RTÉ Chill, RTÉ Gold, RTÉ Junior, RTÉ Pulse and RTÉ Radio 1 Extra – as well as the four terrestrial services. There were also two other DAB Services, RTÉ Digital Radio News and RTÉ Choice, both of which have been shut down. RTÉ's radio stations are also carried on digital cable and satellite platforms in Ireland, as well as on digital terrestrial television, and RTÉ Radio 1 has been carried on shortwave in DRM during specific events, including the All Ireland finals.

A survey carried out by the Department of Community, Rural and Gaeltacht Affairs showed that demand for an Irish-language radio station aimed at a younger audience than RTÉ Raidió na Gaeltachta was high. This means that RTÉ might have plans to launch such a radio station.[21]

In August 2009, faced with falling audience listening figures, a media analyst, David Quinn, organiser of the religiously-motivated "Iona Institute" pressure group, advised that RTÉ has "alienated some of the audience it ought to be going after" and should "try to be more even-handed in its treatment of the issues of the day instead of pushing every PC cause going."[22]

With the closure of Saor Raidió Chonamara ("Free Radio Connemara"), it showed the importance and it showed awareness for the Irish language. With this in mind, it forced RTÉ to agree to join with Raidió na Gaeltachta, which is still present today.[23]


In the Republic of Ireland, RTÉ One and RTÉ2 are RTÉ's flagship channels and are broadcast on Saorview (Ireland's digital television system) along with, RTÉ News Now, RTÉjr and timeshift services, RTÉ One +1, and RTÉ2+1. RTÉ Television also offers two further services: RTÉ Live, where viewers can watch RTÉ as it broadcasts live on the internet, using programming from both RTÉ One and RTÉ2 and RTÉ Player an on-demand video service. Both of these services are available on a national and international basis.


Ireland was one of the first countries in Europe to embrace the medium of radio, but was a relative latecomer to television. Unlike its European counterparts, the Government of Ireland did not use the medium of television until 31 December 1961. Countries such as the United Kingdom (1929), France (1935) and Italy (1954) embraced television long before Ireland. Prior to the launch of the Republic of Ireland's national broadcaster RTÉ, television services were available though limited from Northern Ireland through BBC Northern Ireland (1955) and UTV (1959) . The development of the Divis transmitter in Northern Ireland in July 1955 allowed overspill of these services into the Republic.


In the late 1950s, a Television Committee was formed; its goal was to set up an Irish television service with as little financial support from the government.[24] It initially recommended setting up a service along the lines of ITV, using five mountain tops as transmission sites, which were also equipped for FM radio transmission. However, since Éamon de Valera was somewhat wary of television, nothing more of consequence was done until Seán Lemass succeeded him as Taoiseach in 1959. A year later, Radio Éireann was converted from an arm of the Department of Posts and Telegraphs into a semi-state body and given responsibility for television. Eamonn Andrews was appointed as the new chairman. A site for a new Television Production Centre had been found in 1959, and its construction started in October 1960.


Telefís Éireann began broadcasting at 19:00 on New Year's Eve, 1961. The channel was launched with opening address by the then President de Valera. There were other messages from Cardinal d'Alton and Lemass; following this, a live concert was broadcast from the Gresham Hotel in Dublin. The show, which was a countdown to the New Year, was hosted by Andrews, with appearances by tenor Patrick O'Hagan (father of Johnny Logan), the Artane Boys' Band and Michael O'Hehir. Television became an important force within Irish culture as it helped to explore topics often deemed controversial such as abortion and contraception. The development of entertainment show The Late Late Show, began in July 1962 and is still broadcasting today. Such programming helped to influence in the changing social structure of Ireland. Telefís Éireann began to explore children's television at this point producing the ground breaking show Wanderly Wagon which inspired a generation with characters like Judge and Mr Crow.


In 1978, the Government of Ireland approved the launch of a second public service channel to be operated by RTÉ. RTÉ2 (later rebranded as Network 2 in 1988 and renamed RTÉ Two in 2004) had a public service remit providing Irish-language services, while also offering alternative services - mainly programming from the US and UK.


During the 1990s similar to other European broadcasters RTÉ began to expand its services to provide regional variations. RTÉ developed its only major studio complex outside Dublin in Cork. RTÉ Cork, opened in 1995 and became a huge success. It also became a large contributor to network output on both Radio One and RTÉ One. Also in 1995, RTÉ opened a regional broadcasting studio in Limerick for broadcasts in the Limerick area. In 1996, an Irish-language television service was launched TG4 (previously Teilifís na Gaeilge) was launched from Galway. While RTÉ provided Irish-language services such as news bulletins (Nuacht) and the long-running documentary series Léargas.


RTÉ Television began to expand is output through the development of digital television. RTÉ Television services became widely available in Northern Ireland via terrestrial overspill or on cable (coverage and inclusion on cable systems varies). Since 23 April 2002, (18 April 2005 in Northern Ireland) the channels have also been available via satellite on SKY; however, some sports programmes are blocked to Northern Ireland viewers due to rights issues which conflict with the UK.

In January 2007, RTÉ announced plans to launch a channel, with the working title of RTÉ International, which would offer programmes from RTÉ One and Two as well as TG4.[25] however as of 2017 this service has still to materialise.


On 26 May 2011, RTÉ television launched the public service Mux for digital terrestrial television known as Saorview and Saorsat. RTÉ also launched RTÉ Two HD, RTÉjr, RTÉ One+1 and RTÉ News Now on Saorview on the same day.
For the 50th anniversary of the start of RTÉ television John Bowman produced a history of RTÉ Television titled: Window and Mirror. RTÉ Television: 1961–2011,[26] which was launched by Taoiseach Enda Kenny at the National Museum in Dublin on 23 November 2011.[27]
At 10:00 am on 24 October 2012 all analogue television transmissions ended in Ireland,[28] and RTÉ's television channels are now only available digitally on Saorview, satellite, and cable. Also on 24 October 2012, for the first time RTÉ 1 and RTÉ 2 were broadcast from transmitters within Northern Ireland on the UK Freeview system.

In December 2014, RTÉ made television advertising history by airing the first ever native HD advert in the UK and Ireland. The commercial was part of the 3 Mobile Christmas campaign. It was created by Dublin creative agency Boys & Girls and was delivered by global delivery specialists IMD.[29]


An RTÉ satellite van

RTÉ News and Current Affairs, or Nuacht agus Cúrsaí Reatha RTÉ in Irish, is a major division of Raidió Teilifís Éireann responsible for news programming on television, radio and online within Ireland. It is, by far, the largest and most popular news source in Ireland – with 77% of the Irish public regarding it as their main source of both Irish and international news.[citation needed][30] It broadcasts in both the Irish and English languages, as well as Irish Sign Language.

RTÉ News and Current Affairs provides a range of national and international news and current affairs programming in Ireland. The organisation is also a source of commentary on current affairs. RTÉ News is based at the RTÉ Television Complex at Montrose in Donnybrook, Dublin, Ireland. However, the station also operates regional bureaux across Ireland and the world.

RTÉ News faces competition from within Ireland and abroad. Within Ireland, competition is provided by 3News and Nuacht TG4 in the television sector and Communicorp in the radio sector. BBC Newsline and UTV Live provide alternative news services from Northern Ireland, whilst global news channels are widely available, such as Euronews, CNN International, CNBC, France 24, Bloomberg, BBC World News and Sky News among many others.

RTÉ News and Current Affairs produces over 1,000 hours of television programming and 2,000 hours of radio programming a year.[31]

In the 1970s, Sinn Féin the Workers Party, (the political wing of the Official IRA), were said to have progressively infiltrated RTÉ's Current Affairs Department, through the Ned Stapleton Cumman, which was organised by Eoghan Harris.[31]

RTÉ's gaffe in January 2009 over the need for IMF intervention in the Republic was picked up by news wires. Bloomberg noted how German stocks fell sharply, while Reuters reported that the euro dipped by a cent against the dollar before it stabilised following a strong denial.[32]

RTÉ's producers and researchers were accused by journalist Kevin Myers of imposing a liberal agenda, firstly on one another, and later on the airwaves, but without consciously intending to do so.[33] RTÉ News has also been described by him as behaving like a press officer for public sector unions.[34]


RTÉ is a major broadcaster of sports programming in Ireland. Gaelic football, hurling, football and rugby are all broadcast live on radio and television and increasingly online. The broadcaster also transmits live golf, boxing, athletics, horse-racing and show-jumping and other minority sports, usually when there is a significant Irish participant(s), or the event is in Ireland. The broadcaster has secured many events, free-to-air which might otherwise become pay-per-view.


Weather forecasts are provided at the end of most news on radio and television. Met Éireann have been providing the forecasts since 1948 to Radio Éireann and from 1962 on television broadcasts.


The URL 'RTE.ie' is the brand name and home of RTÉ's online activities. The site began publishing on 26 May 1996. It operates on an entirely commercial basis, receiving none of the licence fee which funds much of RTÉ's activity.[35] The site is funded by advertising and section sponsorship. As of 2007, it is among the top 5,000 most visited websites globally, by Alexa rankings[36] and among the top 20 sites in Ireland,[37] with certified impressions of almost 40 million per month and more than 1.5 million unique users.[38] The most recent revamp of the website took place on 30 January 2007.[39]

In recent years RTÉ has been expanding its web broadcasting capabilities. With improved access to online material and better methods of delivery there is now a comprehensive range of services online. RTÉ streams all of its radio stations online, including digital, and there is a web-only TV channel, RTÉ News Now[40] as well as the availability to watch live programmes, subject to copyright.

RTÉ player

On Tuesday 21 April 2009, RTÉ launched its on-demand service the RTÉ player. The service allows broadband users in the Republic of Ireland to view some of RTÉ's top rated homegrown (i.e. RTÉ News, The Late Late Show) and international (i.e. Home and Away, Grey's Anatomy) TV series for free up to 21 days after its initial broadcast. A cut-down version is available outside Ireland.[41][42]

RTÉ and Netflix

On Thursday, 13 September 2012: RTÉ Digital confirmed[43] that it has signed a deal with Netflix to host its programming. Episodes of RTÉ television dramas and comedies, including The Clinic, Trivia, Killinaskully, and Mattie, will be added to Netflix and available outside Ireland under a new deal between the broadcaster and the online subscription service.[44]

Other activities


RTÉ Digital division replaced the RTÉ Publishing division in 2012 and operates six media services

Areas of responsibility

Orchestras Quartet & Choirs

The RTÉ National Symphony Orchestra

RTÉ Orchestras Quartet & Choirs supports two full-time orchestras—the RTÉ Concert Orchestra and RTÉ National Symphony Orchestra—as well as the RTÉ Vanbrugh Quartet, RTÉ Philharmonic Choir, and RTÉ Cór na nÓg. These groups perform regularly in the National Concert Hall and The Helix in Dublin. The five groups present over 250 events annually, including live performances and work in education. The RTÉ NSO and the RTÉ CO employ a total of 134 professional musicians. The RTÉ Philharmonic Choir and the children's choir RTÉ Cór na nÓg are for singers at an amateur level. Currently, approximately 200 adults and children are involved in the choirs.


RTÉ Networks (branded as 2RN) is operated through a wholly owned subsidiary company, RTÉ Network Transmission Limited, and provides transmission services for all of RTÉ's own channels and also for competing stations such as TV3 Ireland, TG4 and Today FM.


Saorview, founded by 2RN, is the name for the Irish FTA DTT.[45] The service was launched as a trial service on 31 October 2010 to 90% of the population and it was officially launched on 26 May 2011.[46] Set-top boxes for the service are available[47] By legislation it must be available nationwide by December 2011. The service is free although a MPEG-4 DVB-T box and a UHF aerial will be needed although some newer TV sets have MPEG-4 DVB-T decoders built into the TV set which do not need a separate box. 2RN can provide for commercial DTT capacity on its network for any pay TV service that can agree terms with it and the BAI. However that is likely until 2013 according to the BAI following on from a de-briefing exercise the BAI held with the three consortia involved in the 2008 failed license process. The BAI said "the Authority now considers that it will not be feasible to introduce commercial DTT as originally intended until after Analogue Switch Off (ASO) at the earliest. The position will be reviewed towards the end of 2011 and the Authority may seek expressions of interest in the provision of commercial DTT at that point. A competition could potentially be held during 2012 with a view to commercial DTT being operational in 2013." It continued "it is the considered view of the Authority that as part of the preparation for the successful launch of commercial DTT in the future, legislative change will be necessary to enable the Authority to have formal relationships with the applicants, as obtains at present, and with RTÉNL."[48]
Analogue television transmission was ended on 24 October 2012 and Saorview became the primary source of Irish terrestrial television.


Saorsat[49][50] is the proposed name for the free-to-air digital satellite television service in Ireland is expected that RTÉ will use a new satellite service to broadcast to homes in more remote areas of Ireland with the possibility of broadband provision by June 2011. On 14 July 2010 RTÉ NL outlined detailed plans for the digital terrestrial television (DTT) infrastructure project and digital satellite television (DST) using Ka narrowband, which will see the shut-down of the existing analogue system and launch of a domestic-only satellite service for the first time since establishment of RTÉ covering the area not possible due to terrain issues by DTT.[51]


In 1995, the logo dropped the Brigid's cross, and for the first time placed an accent (fada) on the letter E. RTÉ also formal branded Network Two on screen as part of RTÉ until 1997, when the channel was once more re-branded on screen as N2. The three letters are a modern take on Celtic scripting. The Brigid's cross was seen on many RTÉ One television idents until 2003 and remains on the headed paper of RTÉ, while a variation of the 1966 cross is used by RTÉ's Graphic Design Department.[52] Since 2004 all RTÉ service use the 1996 logo as part of their Identity.[53][54][55]

In 2015, RTÉ re-branded its network following a tending process introduced in February 2014.[56][57] In 2015 RTÉ Archives launched a new logo which incorporated the 1969 branding for the word "Archive".

Future of RTÉ

RTÉ campus entrance in Donnybrook


Controversies involving RTÉ

The Late Late Show has been involved in a number of controversies since first being broadcast on TV in July 1962, particularly during Gay Byrne's tenure, with the "Bishop and the Nightie Affair" in 1966 and a 1985 interview with a pair of lesbian former nuns which led to protesters picketing the studio with hymns and rosary beads after a High Court case during which there were calls for the chat show to be outlawed over fears it would "greatly undermine Christian moral values" and "the respect of the general public for nuns".[75] Notorious incidents during Pat Kenny's tenure included a satanic dance troupe performance and the tearing up of two tickets for The Late Late Toy Show live on air.[76]

The first sex scandal on Irish TV surrounded a sketch-drawing advert for Bri-Nylon underwear, involving a "lewd and lascivious" cartoon of Antony and Cleopatra.[75]

Wesley Burroughs received a dressing down from RTÉ authorities after it became apparent actress Biddy White Lennon, who portrayed the character Maggie Riordan, was becoming increasingly more pregnant looking every week on The Riordans, an RTÉ soap opera he wrote for. Maggie Riordan was an unmarried woman. Burroughs was forced to consult medical texts to provide Maggie with an alternative illness.[75]

The TV drama series The Spike, broadcast on RTÉ in 1978, was involved in a sex scandal.[75]

In 1986, Mandy Smith was to be interviewed on TV's Saturday Live until RTÉ decided she should be downgraded to being a mere member of the audience. She was axed entirely when her manager disagreed, with RTÉ saying she was "not important enough" and that she might "give a bad example to young teenage girls". The story appeared in the international media.[75]

In 2006, RTÉ was involved in a High Court case relating to referential bidding in relation to sponsoring weather forecasts: Smart Telecom PLC trading as Smart Telecom v Raidió Teilifís Éireann and by order Glanbia PLC.[77]

RTÉ apologised to the then Taoiseach for its part in the Brian Cowen nude portraits controversy in 2009. Future Taoiseach Enda Kenny[78] and Charles Flanagan called RTÉ's backtracking a restriction on freedom of expression,[79][80] and Liz McManus of the Labour Party criticised RTÉ for "bow[ing] to political pressure".[80]

The death of Gerry Ryan led to controversy for RTÉ when it emerged that traces of cocaine were the "likely trigger" of the star's sudden death on 30 April 2010.[81][82] Drugs minister Pat Carey said he was "a bit taken aback, first of all, by the whole attitude of RTÉ over the last while" [concerning the circumstances of Ryan's death] and, comparing Ryan's cocaine use to the 2007 death of model Katy French, said the media were "very judgmental" when French died but had now "come home to roost in their own case".[83]

RTÉ also broadcast a controversial nine-minute radio interview with Taoiseach Brian Cowen from a Fianna Fáil think-in in Galway; the interview led to increased pressure for Cowen to resign in the days that followed after it was thought he had been drunk on the radio.[84]

RTÉ was forced to stop a "share deal" scheme it had offered advertisers when TV3 complained to the Competition Authority.[85]

RTÉ was sued for defamation in 2011 after making false allegations about a priest.[86][87] On 23 May that year RTÉ aired a programme called Mission to Prey, which falsely claimed that the priest had raped a woman and fathered her child while working as a missionary in Kenya. This was not true, and RTÉ has apologised on a number of occasions since.[88][89][90] The priest, based in Galway but originally from Longford, said he had been "living a nightmare" after the broadcaster made the allegations.[91] The issue was serious enough to be discussed in both houses of the Oireachtas.[92] In November 2011, the priest concerned reached an out-of-court settlement with RTÉ, in which RTÉ agreed that it had seriously libelled him, and paid the priest a significant amount of money in damages. As a consequence, managing director of news Ed Mulhall retired, current affairs editor Ken O'Shea was moved to another department, and reporter Aoife Kavanagh resigned. The affair was described as "one of the gravest editorial mistakes ever made" in RTÉ's history.[93]

See also

Further reading


  1. ^ "RTÉ Annual Report, 2013" (PDF). Archived (PDF) from the original on 7 July 2015.
  2. ^ Broadcasting Act 2009 (Section 113)
  3. ^ "RTÉ Annual Report 2000 pp3" (PDF). RTÉ News. Archived (PDF) from the original on 1 March 2011. Retrieved 13 January 2011.
  4. ^ "RTÉ Annual Report 2002 pp10" (PDF). RTÉ News. Archived (PDF) from the original on 1 March 2011. Retrieved 13 January 2011.
  5. ^ "Broadcasting Authority (Amendment) Act, 1966 (Section 3)". Irishstatutebook.ie. Archived from the original on 5 June 2011. Retrieved 13 January 2011.
  6. ^ Broadcasting Authority Act, 1960 Archived 28 January 2016 at the Wayback Machine section 31
  7. ^ Ceisteanna—Questions. Oral Answers (Resumed). - Broadcasting Act. Dáil Eireann Debate, Vol. 256 No. 7, page 180, Thursday, 4 November 1971
  8. ^ "S.I. No. 7/1977 – Broadcasting Authority Act, 1960 (Section 31) Order, 1977". Government of Ireland (irishstatutebook.ie). Archived from the original on 19 January 2012. Retrieved 30 October 2011.
  9. ^ "S.I. No. 1/1993 — Broadcasting Authority Act, 1960 (Section 31) Order, 1993". Archived from the original on 22 February 2014. Retrieved 17 September 2014.
  10. ^ "Annual Report & Group Financial Statements 2012" Archived 5 December 2013 at the Wayback Machine.
  11. ^ a b "RTÉ Annual Report 2009" (PDF). RTÉ Press Office. 17 August 2010. Archived (PDF) from the original on 22 February 2011. Retrieved 18 August 2010.
  12. ^ "RTÉ Annual Report 2010" (PDF). RTÉ. p. 44. Archived (PDF) from the original on 17 October 2011. Retrieved 14 July 2011.
  13. ^ "Sat, Oct 10, 2009 – RTÉ pay 'excessive' by today's standards". The Irish Times. 10 October 2009. Retrieved 13 January 2011.
  14. ^ Clarke, Denise (10 October 2009). "Kenny tops the RTÉ richlist". Independent.ie.
  15. ^ Business year (7 February 2010). "Tax squeeze on high-paid TV stars – National News, Frontpage". The Irish Independent. Retrieved 13 January 2011.
  16. ^ RTÉ Has Revealed The Salaries Of Its 10 Highest-Earning Presenters
  17. ^ "Here are the latest earnings for RTE's top 10 presenters". 12 December 2018.
  18. ^ "About RTÉ". RTÉ. Archived from the original on 17 September 2009.
  19. ^ "Members of the RTÉ Executive Board". RTÉ Press Centre. Archived from the original on 1 November 2010. Retrieved 13 February 2011.
  20. ^ Gorham, Maurice (1967). Forty Years of Irish Broadcasting. Talbot Press. ISBN 0854520279.
  21. ^ "UTV News – Demand grows for second Irish language station". U.tv. Archived from the original on 3 March 2008. Retrieved 13 January 2011.
  22. ^ Quinn, David (21 August 2009). "RTÉ hasn't got a prayer of attracting young listeners". The Irish Independent.
  23. ^ "2rn |". www.2rn.ie. Archived from the original on 25 November 2017. Retrieved 18 November 2017.
  24. ^ Television Commission (May 1959). Report (PDF). Dublin: Department of Posts and Telegraphs. Archived (PDF) from the original on 8 August 2017.
  25. ^ Burns, John (14 January 2007). "RTÉ to launch expat service". The Sunday Times. London. Retrieved 22 May 2010.
  26. ^ Bowman, John (2011). Window and Mirror RTÉ television: 1961–2011. Cork: The Collins Press. ISBN 978-18488-9135-7.
  27. ^ "John Bowman's history of RTÉ book launched". RTÉ News. 24 November 2011. Archived from the original on 28 November 2011. Retrieved 24 November 2011.
  28. ^ "RTÉ One analogue switch-off 24/10/2012 (Spur Hill)". YouTube. Archived from the original on 16 July 2014. Retrieved 30 December 2013.
  29. ^ "RTÉ Score a First in HD Ad Delivery". AdWorld. Archived from the original on 9 February 2015.
  30. ^ "RTÉ News and Current Affairs" (PDF). RTÉ. Archived (PDF) from the original on 19 August 2008.
  31. ^ a b Hayes, Maurice (10 October 2009). "Peeling back the truth about the stickies". The Irish Independent.
  32. ^ "European journalists deliver the last rites to Celtic Tiger". The Irish Times. 20 January 2009. Archived from the original on 25 August 2010.
  33. ^ Myers, Kevin (27 March 2009). "RTÉ canteen is most important place in setting liberal agenda". The Irish Independent.
  34. ^ independent.ie phone apps (5 July 2009). "RTÉ must report both sides on public sector pay – Eoghan Harris, Columnists". The Irish Independent. Retrieved 13 January 2011.
  35. ^ "RTÉ Annual Report (2007) pp27" (PDF). Archived (PDF) from the original on 27 March 2009.
  36. ^ Alexa Rankings
  37. ^ "Alexa Profile on Ireland".
  38. ^ "Electronic International Audit Report (2007)" (PDF). Archived from the original (PDF) on 15 September 2007.
  39. ^ "Stop the press" Archived 29 October 2010 at the Wayback Machine. The Irish Times, 10 October 2007
  40. ^ RTÉ launches broadband news channel[dead link]
  41. ^ "RTE launches viewing-on-demand service – News – News | siliconrepublic.com – Ireland's Technology News Service". siliconrepublic.com. 21 April 2009. Archived from the original on 29 September 2011. Retrieved 13 January 2011.
  42. ^ "New catch-up TV service launched on RTÉ.ie – RTÉ Ten". RTÉ.ie. 21 April 2009. Archived from the original on 8 April 2010. Retrieved 13 January 2011.
  43. ^ "Netflix set to host RTÉ content". 13 September 2012.
  44. ^ "Netflix adds RTÉ shows". The Irish Times. 13 September 2012. Archived from the original on 14 September 2012. Retrieved 14 September 2012.
  45. ^ McCaughren, Samantha (24 January 2010). "RTE plans for Saorview digital TV service". Daily Business Post. Archived from the original on 10 December 2010. Retrieved 13 January 2011.
  46. ^ "DTT to be launched on 31 October". RTÉ News. 1 June 2010. Archived from the original on 31 July 2010. Retrieved 21 July 2010.
  47. ^ "DTT to be launched on 31 October – RTÉ News". RTÉ.ie. 4 June 2010. Archived from the original on 22 February 2011. Retrieved 13 January 2011.
  48. ^ "BAI – Broadcasting Authority of Ireland – News". Bai.ie. 5 August 2010. Archived from the original on 21 July 2011. Retrieved 13 January 2011.
  49. ^ Seán McCárthaigh (15 July 2010). "RTÉ to launch free TV satellite service along with digital rollout". Irish Examiner. Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 13 January 2011.
  50. ^ "RTÉ.ie Media Player: RTÉ.ie Extra Video 14 July 2010". RTÉ.ie. 14 July 2010. Archived from the original on 22 February 2011. Retrieved 13 January 2011.
  51. ^ Hickey, Shane (15 July 2010). "RTÉ to use satellite for digital rollout in remote locations". Irish Independent. Retrieved 21 July 2010.
  52. ^ "RTÉ Graphic Design (RTEGraphics) – Twitter". Archived from the original on 19 January 2014. Retrieved 17 September 2014.
  53. ^ "TÉ General Prentation 1961 to 1978". The TV Room. Archived from the original on 17 July 2012. Retrieved 19 January 2012.
  54. ^ Murphy, Aurthur (19 March 1987). "Mailbag". Dublin: RTÉ. Archived from the original on 20 August 2011. Retrieved 19 January 2012.
  55. ^ "UTV challenge sparks RTE makeover". Irish Independent. 7 February 2014.
  56. ^ "eu-supply.com". irl.eu-supply.com. Archived from the original on 10 May 2015.
  57. ^ "RTÉ rebranding tender – boards.ie". Boards.ie. Archived from the original on 2 March 2014. Retrieved 17 September 2014.
  58. ^ "Mary Finan new Chair of RTÉ Authority". RTÉ.ie. 21 February 2006. Archived from the original on 11 March 2011. Retrieved 7 April 2011.
  59. ^ NO. 18 OF 2009 (Signed into law by the President of Ireland on: 12 July 2009)
  60. ^ "Broadcasting Bill 2008" (PDF). Archived (PDF) from the original on 4 January 2011. Retrieved 13 January 2011.
  61. ^ "RTÉ name change fixes spelling error that lasted 40 years". Archived from the original on 24 February 2011.
  62. ^ "Diaspora TV to be on air by next St. Patrick's Day". Archived from the original on 21 March 2008. Retrieved 7 April 2008.
  63. ^ RTE aims to launch new channel Sunday Business Post
  64. ^ "Minister announces new RTÉ Authority". Archived from the original on 17 November 2019. Retrieved 8 March 2009.
  65. ^ Ian O'Doherty (29 September 2009). "RTÉ gets ready for digital age with €350m overhaul – Media, Business". The Irish Independent. Retrieved 13 January 2011.
  66. ^ "Planning consent granted to RTÉ – RTÉ News". RTÉ.ie. 16 April 2010. Archived from the original on 22 February 2011. Retrieved 13 January 2011.
  67. ^ Eamon Ryan (9 November 2010). "Minister Ryan welcomes appointment of Noel Curran as new Director General of RTÉ". Retrieved 3 February 2011.[permanent dead link]
  68. ^ "RTÉ appoints Dee Forbes as new Director General". Archived from the original on 28 August 2016. Retrieved 23 August 2016.
  69. ^ "Belfast Bankrupt". Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 2 June 2009.
  70. ^ http://www.c21media.net/news/detail.asp?area=1&article=49990(registration required)
  71. ^ http://www.c21media.net/news/alt_index.asp?article=17012&area=5. Retrieved 17 September 2008. Missing or empty |title= (help)(registration required)
  72. ^ "Cash-strapped RTE will break even, vows chief". Archived from the original on 9 July 2019. Retrieved 8 September 2010.
  73. ^ "Annual Report and Group Financial Statements 2008" (PDF). RTÉ News. Archived (PDF) from the original on 29 December 2010. Retrieved 13 January 2011.
  74. ^ Hogan, Sean (23 December 2012). "Recession-hit station RTÉ now forced to run ads on Christmas Day". The Star. Archived from the original on 17 February 2013. Retrieved 23 December 2012.
  75. ^ a b c d e "The Sex Factor". Irish Independent. 7 October 2008. Archived from the original on 11 October 2008. Retrieved 16 November 2008.
  76. ^ O'Brien, Jason (24 November 2008). "RTÉ viewers raise hell over Late Late 'Satanic' show". Irish Independent. Retrieved 25 November 2008.
  77. ^ Smart Telecom PLC trading as Smart Telecom v Raidió Teilifís Éireann and by order Glanbia PLC, [2006] No 1865 P, 26 May 2006, accessed 6 December 2018
  78. ^ "Ceann Comhairle exasperated as Kenny fails to see the bigger picture". The Irish Times. 27 March 2009. Archived from the original on 2 March 2015. Retrieved 27 March 2009.
  79. ^ "Teacher questioned over Cowen paintings". RTÉ News. 25 March 2009. Archived from the original on 28 March 2009. Retrieved 27 March 2009.
  80. ^ a b "Opposition slams Govt over portrait pressure". RTÉ News. 26 March 2009. Archived from the original on 2 March 2015. Retrieved 28 March 2009.
  81. ^ "Cocaine 'likely trigger' in RTÉ star Gerry Ryan's death". BBC News. BBC. 10 December 2010. Archived from the original on 13 December 2010. Retrieved 10 December 2010.
  82. ^ "Ryan inquest told of cocaine use". The Irish Times. Irish Times Trust. 10 December 2010. Archived from the original on 22 October 2012. Retrieved 10 December 2010.
  83. ^ O'Keeffe, Cormac (21 December 2010). "Minister 'taken aback' at RTÉ's silence over Ryan death". Irish Examiner. Thomas Crosbie Holdings. Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 21 December 2010. The minister said RTÉ, and the media generally, were "very judgmental" about model Katy French, who died from cocaine in December 2007, and it had now "come home to roost in their own case".
  84. ^ McDonald, Henry (20 September 2010). "Irish PM Brian Cowen under pressure after 'drunk' radio interview". The Guardian. London. Archived from the original on 23 September 2010. Retrieved 20 September 2010.
  85. ^ "RTÉ to stop 'share deal' advertising scheme". RTÉ.ie. 12 October 2011. Archived from the original on 21 January 2012. Retrieved 17 September 2014.
  86. ^ "Defamation case against RTÉ begins next month". RTÉ.ie. 12 October 2011. Archived from the original on 18 January 2012. Retrieved 17 September 2014.
  87. ^ "Priest's High Court libel action against RTE listed for next month". Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 17 September 2014.
  88. ^ "Apology – Fr Kevin Reynolds". RTÉ.ie. 6 October 2011. Archived from the original on 13 December 2012. Retrieved 17 September 2014.
  89. ^ "RTÉ apologises to Fr Kevin Reynolds" Archived 7 October 2011 at the Wayback Machine. The Irish Times. 7 October 2011.
  90. ^ Hugh O'Connell. "RTE apologises over false allegations made against Fr Kevin Reynolds". TheJournal.ie. Archived from the original on 23 June 2015. Retrieved 17 September 2014.
  91. ^ "'I have been living a nightmare', says Priest". Archived from the original on 5 May 2012. Retrieved 17 September 2014.
  92. ^ "Seanad discusses RTÉ apology to Fr Reynolds". RTÉ.ie. 11 October 2011. Archived from the original on 18 January 2012. Retrieved 17 September 2014.
  93. ^ Cullen, Paul; McGreevy, Ronan (23 November 2011). "RTÉ shelves investigative series and concedes 'grave mistake'". The Irish Times. Archived from the original on 23 November 2011. Retrieved 23 November 2011.